Per mitjà del present Codi Ètic i de Conducta, Mutua Balear pretén formalitzar el seu compromís amb els principis rectors de tota societat democràtica, com són el respecte als drets humans i llibertats fonamentals, el compliment de la legalitat vigent i la lluita contra la corrupció, desenvolupant la seva activitat d'acord amb el medi ambient i el desenvolupament sostenible.
Els COMPROMISOS ÈTICS que assumim en relació amb els nostres empleats i grups d'interès i les actuacions que desenvolupem per a complir-los són:
1. Empleats
2. Empreses associades, col·laboradors i treballadors protegits.
3. Empreses proveïdores
4. Administracions públiques i òrgans de direcció i tutela
5. Sector de Mútues
6. Societat
Vetllar pel compliment de la legalitat vigent
Tots els empleats vetllaran pel compliment de la legislació i normativa vigent a cada moment i en el lloc en el qual es desenvolupi la seva activitat.
Igualment, respectaran i faran complir tots els procediments i protocols interns establerts per la Mútua i especialment el nostre Sistema Integrat de Gestió i el nostre model de Gestió de la Privacitat i Protecció de Dades.
El sistema de Gestió Integral implantat en l'organització compta amb un procediment per a la identificació i avaluació dels aspectes legals, que garanteix que periòdicament es comprovi la legislació d'aplicació i es planifiquin accions per al seu compliment.
Millora de la seguretat i salut en el treball
Mutua Balear es compromet a proporcionar un entorn de treball segur i saludable per a tots els seus empleats, a través de la implantació d'una política de seguretat i salut en el treball basada en el compliment estricte de la normativa reguladora, la formació i la gestió preventiva:
El personal de Mutua Balear respectarà en tot moment les mesures preventives aplicables en matèria de seguretat i salut laboral, utilitzant els recursos proposats per l'organització assegurant que els membres dels seus equips realitzin les seves activitats en condicions de seguretat. Igualment, participarà en tots els cursos de formació en matèria preventiva i de salut proposats per l'entitat.
Protecció del medi ambient
El personal de Mutua Balear adoptarà les mesures necessàries per a reduir l'impacte de les seves activitats en el medi ambient, fent una correcta separació dels residus i minimitzant el consum de recursos naturals, com el paper, l'electricitat, l'aigua, etc. d'acord amb les polítiques i procediments interns.
Aposta pel desenvolupament professional
Fomentar la igualtat d'oportunitats. Selecció i contractació.
Garantim les mateixes oportunitats en l'accés al treball i en la promoció professional, assegurant en tot moment l'absència de situacions de discriminació per raó de sexe, raça, origen, estat civil o condició social.
La selecció de personal ha d'entendre's com una eina que sorgeix del compendi de la planificació i l'anàlisi i està dirigida a la cerca, adequació i integració del candidat més qualificat, baix criteris estrictes de professionalitat, per a cobrir un lloc dins de l'organització.
La selecció i contractació del personal es durà a terme seguint el protocol establert pel departament de Recursos Humans, garant de l'objectivitat i transparència del procés.
Disposem d'un protocol de promoció interna, on davant una vacant per a un lloc estable, garantim les mateixes oportunitats d'accés al procés de selecció per a tota la plantilla. La selecció del candidat es basarà en criteris d'experiència, formació i competència professional, triant aquell que més s'adapti a les exigències del lloc.
Valorem la formació impartida, garantint la igualtat d'accés a la mateixa i la seva distribució homogènia entre la plantilla.
A través de l'elaboració de les diferents versions de Pla d'Igualtat, anem incorporant noves mesures i objectius orientats a la millora contínua, el seguiment i la valoració de la qual correspon a la Comissió d'Igualtat.
Igualment, el nostre Distintiu d'Igualtat en l'empresa, que ens reconeix com a empresa que destaca en el desenvolupament de polítiques encaminades a la igualtat entre home i dones en l'àmbit laboral, ens serveix d'esperó per a continuar avançant en aquest àmbit.
Millora de la conciliació de la vida laboral i familiar
La política de Recursos Humans persegueix buscar l'equilibri entre les obligacions laborals i la vida personal i familiar, a través de l'adopció d'una sèrie de mesures, recollides en la Guia de Retribucions, Beneficis Socials, Igualtat, Conciliació, que facin possible compatibilitzar el compromís amb la companyia amb el temps necessari per al desenvolupament d'un projecte personal de vida.
Oferim importants possibilitats de flexibilitat en la jornada laboral, permisos retribuïts i no retribuïts que milloren el conveni col·lectiu, teletreball…., accions que contribueixen a potenciar la conciliació, amb la finalitat d'afavorir l'equilibri entre la vida laboral i familiar que permeti viure en un estat de benestar des del punt de vista físic, mental i social.
La certificació del nostre sistema de gestió de la Conciliació i Igualtat sobre la base de la norma EFR-1000, amb auditories de seguiment anual, garanteix el nostre compromís i implicació en la millora contínua en aquest camp.
Facilitar un entorn respectuós de treball lliure de situacions d'assetjament
L'assetjament, l'abús, la intimidació, la falta de respecte i consideració són inacceptables i no es permetran ni toleraran en el treball.
Tot el personal de Mutua Balear i, especialment, els qui exerceixin funcions de direcció o tinguin personal al seu càrrec, promouran en tot moment unes relacions basades en el respecte per la dignitat dels altres, la participació, l'equitat i col·laboració recíproca, propiciant un ambient laboral respectuós que afavoreixi un clima de treball positiu.
Mutua Balear facilita al personal la informació necessària i fomenta l'educació per a preservar els drets dels treballadors i intervindrà davant qualsevol situació de possible assetjament aplicant els protocols corresponents (protocol per a la prevenció de l'assetjament moral, sexual o per raó de sexe, que a més contempla les situacions de violència de gènere, protocol per a la resolució de conflictes interpersonals).
Evitar conflictes d'interès
No podran formar part de la Junta Directiva, de la Comissió de Control i Seguiment ni de la Comissió de Prestacions Especials les persones que formin part de qualsevol d'aquests òrgans en una altra Mútua, per si mateixes o en representació d'empreses associades o d'organitzacions socials, així com aquelles que exerceixin funcions executives en una altra entitat.
Els càrrecs anteriors o els seus representants en aquests, així com les persones que exerceixin funcions executives en les Mútues no podran comprar ni vendre per a si mateixos qualsevol actiu patrimonial de l'entitat ni celebrar contractes d'execució d'obres, de realització de serveis o de lliurament de subministraments, excepte les empreses de serveis financers o de subministraments essencials, que requeriran per a contractar autorització prèvia del Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social, ni celebrar contractes en els quals concorrin conflictes d'interessos.
Tampoc podran realitzar aquests actes els qui estiguin vinculats a aquells càrrecs o persones mitjançant relació de parentiu, línia directa o col·lateral, per consanguinitat o afinitat, fins al quart grau, ni les persones jurídiques en les quals qualsevol de les esmentades persones, càrrecs o parents siguin titulars, directa o indirectament, d'un percentatge igual o superior al 10 per cent del capital social, exerceixin en les mateixes funcions que impliquin poder de decisió o formin part dels seus òrgans d'administració o govern.
La resta d'empleats de Mutua Balear s'abstindran de participar en transaccions de qualsevol tipus en les quals concorri algun interès propi o d'alguna persona vinculada. Hauran de comunicar als seus respectius superiors els eventuals conflictes d'interès que puguin existir entre ells mateixos, o persones vinculades, i l'empresa. Posem a la disposició dels treballadors un canal de denúncia i comunicació (canal ètic i de conducta) per a informar o sol·licitar aclariments sobre possibles conflictes d'interès.
Compromesos i professionals en les nostres actuacions
Els empleats de Mutua Balear no podran realitzar altres activitats, remunerades o no, quan resultin incompatibles amb les obligacions derivades de la seva relació laboral. Igualment, no podran aprofitar en benefici propi o de persona a ells vinculada, informació o oportunitats de negoci de les quals s'hagin tingut coneixement per raó del seu treball.
Empraran la seva capacitat tècnica i professional en l'acompliment de la seva activitat, posant en pràctica criteris que condueixin a la major eficàcia, almenys cost possible.
Actuaran sempre en el millor interès de la Mútua, fent una utilització adequada dels mitjans posats a les seves disposició i evitant actuacions que puguin reportar-li perjudicis d'aquesta, i en particular:
Disposem d'un protocol intern que regula les despeses de viatge i els de representació que incorrin els nostres empleats en l'exercici de les seves funcions.
Tota disposició, a títol gratuït o onerós, de béns o serveis de l'empresa, haurà d'estar expressament autoritzada i recollida en la normativa interna de la Mútua.
Informar de manera transparent fent un ús responsable de la informació i dels mitjans de comunicació.
Garantim i fomentem la comunicació i l'accés a la informació corporativa per part de tota la plantilla a través de les plataformes de comunicació interna.
Creem grups de treball interdisciplinaris perquè flueixi la informació i el coneixement entre els diferents departaments, apostant també per la realització de reunions periòdiques entre els responsables i els seus treballadors dependents, a fi de millorar la implicació i motivació de la plantilla, a fi de millorar la implicació i motivació de la plantilla, amb l'objecte també de facilitar la millora de les habilitats directives i el lideratge.
Els empleats de Mutua Balear han de guardar secret professional respecte a quantes dades o informació no públics coneguin a conseqüència de l'exercici de la seva activitat.
Totes les dades de caràcter personal, tant del propi personal, com dels nostres mutualistes i dels treballadors protegits seran tractats de forma especialment restrictiva, de manera que:
Els empleats s'abstindran de transmetre, per pròpia iniciativa o a requeriment de tercer, qualsevol informació o notícia sobre Mutua Balear, sobre els nostres mutualistes i treballadors als quals prestem un servei, als mitjans de comunicació, sense autorització prèvia de la Direcció i/o del delegat de protecció de dades.
S'evitarà la difusió de comentaris o rumors que poguessin posar en risc la imatge pública de Mutua Balear.
La creació, pertinença, participació o col·laboració en xarxes socials, fòrums o “blogs” d'internet i les opinions o manifestacions que es realitzin en aquests, s'efectuarà de manera que quedi clar el seu caràcter personal, evitant qualsevol referència a l'entitat o la vinculació de l'usuari d'aquesta. En tot cas, els empleats han d'abstenir-se d'utilitzar la imatge, nom o marques de Mutua Balear per a obrir comptes o donar-se d'alta en aquests fòrums o xarxes.
Amb caràcter general, s'aplicarà el que es disposa en el procediment intern de Comunicació, Consulta i Participació així com el contingut en el Pla de Comunicació.
2. Empreses associades, col·laboradores i treballadors protegits
Fomentar la cultura preventiva
Forma part de la nostra missió en apostar per la millora de la cultura preventiva entre les nostres empreses mutualistes, col·laboradors i treballadors protegits, a través de l'adopció d'hàbits saludables i conductes segures en l'àmbit laboral.
Per a això, facilitem l'accés a una àmplia oferta informativa així com a material divulgatiu, en el marc de col·laboració amb la Seguretat Social i dins del règim normatiu aplicable.
Realitzem una aposta ferma per la millora en l'assessorament i el control de la sinistralitat laboral i de l'absentisme a través del desenvolupament de productes innovadors que faciliten el coneixement i la presa de decisions a les empreses d'aquest àmbit.
Orientació del serveis, proximitat
Som una mútua pròxima, pròxima als nostres mutualistes. Orientem totes les nostres actuacions cap a l'excel·lència, la millora en la qualitat dels serveis prestats i la satisfacció de les necessitats de les nostres empreses i treballadors protegits, en concret:
Mutua Balear ha implantat i disposa d'un Sistema de Gestió de Qualitat, d'acord amb la norma ISO 9001, que assegura la millora contínua en els processos i en el servei prestat als nostres mutualistes.
Promulgar la cultura de responsabilitat social corporativa
Mutua Balear, com entitat socialment responsable i en el marc dels principis del Pacte Mundial, està desenvolupant actuacions per a aconseguir les metes que permetran complir amb els objectius de desenvolupament sostenible (ODS).
Fem públiques aquestes actuacions i les plasmem en la Memòria de Sostenibilitat que realitzarem amb caràcter anual, convidant a totes les nostres empreses mutualistes a participar en aquestes pràctiques.
Absència d'ànim de lucre
L'activitat de col·laboració amb la Seguretat Social no podrà servir de fonament a operacions de lucre mercantil ni comprendrà activitats de captació d'empreses asocials o de treballadors adherits.
No realitzem cap mena d'actuació orientada a la captació d'empreses. Disposem d'un protocol en el qual definim quals són les actuacions prohibides així com quines són aquelles actuacions que podem prestar compatibles amb la legalitat vigent. Limitem la quantia de les possibles despeses de locomoció i representació a aquelles actuacions que tinguin la consideració de permeses.
No realitzem cap mena de extorno ni concessió il·legal de beneficis econòmics a favor de les empreses mutualistes ni col·laboradors.
Transparència en la contractació i relacions honestes
La selecció de proveïdors es farà amb criteris de transparència, objectivitat i lliure concurrència, de manera que es garanteixi la qualitat de bé a adquirir o del servei a prestar amb les millors condicions econòmiques.
Els empleats hauran de complir amb els procediments establerts en matèria de contractació, a través de l'aplicació de principis continguts en els protocols interns i en tot cas amb subjecció al que s'estableix en la vigent Llei 9/2017 de Contractes del Sector Públic, en relació a l'homologació de proveïdors així com l'adjudicació de treballs, subministraments i serveis.
Es realitzarà una avaluació continuada del compliment del contracte, prestant especial atenció als requisits mediambientals, de qualitat i seguretat laboral. L'incompliment de les condicions podrà comportar sancions econòmiques i en últim terme la rescissió del contracte.
Mutua Balear posarà els mitjans necessaris per a evitar els interessos personals dels seus empleats influeixin decisivament en els processos de contractació. Quan un empleat es trobi en aquesta situació, haurà d'informar immediatament el seu responsable superior, abstenint-se de participar en el procés.
Els empleats no podran acceptar invitacions, regals, favors o qualsevol altre tipus de compensació vinculada amb la seva activitat en Mutua Balear que procedeixi de qualsevol proveïdor, excepte els objectes de propaganda d'escàs valor i les invitacions normals que no excedeixin dels límits considerats raonables en els usos socials. En qualsevol cas, qualsevol regal, invitació o atenció l'import de la qual superi els 150 euros ha de ser rebutjat i ha d'informar-se al seu immediat superior de dutxa circumstància.
Comunicació fluida i confidencialitat
Habilitem els canals de comunicació adequats per a la gestió de processos, incidències i donades que puguin sorgir en les relacions amb els nostres proveïdors.
El coneixement d'informació protegida a la qual Mutua Balear tingui accés, a conseqüència de la seva relació amb proveïdors, comptarà amb les garanties previstes en la Llei de Protecció de dades.
Promulgar la cultura de responsabilitat social corporativa
Fomentem, davant els nostres proveïdors, el desenvolupament de pràctiques de responsabilitat social corporativa, concordes amb la nostra cultura d'empresa i els principis continguts en aquest Codi.
En els plecs de prescripcions tècniques dels contractes licitats, incloem clausulas socials a complir pels proveïdors així com requisits mediambientals i de sostenibilitat dels productes o serveis a contractar. Incloem un annex on se sol·licita la declaració d'acceptació dels principis del Pacte Mundial de Nacions Unides.
Estenem la cultura EFR a la nostra cadena de valor, a través de la realització d'enquestes als nostres proveïdors de conciliació i igualtat, utilitzant com a eina la norma EFR 1000.
4 Administracions públiques i òrgans de direcció i tutela
Gestió eficient dels recursos públics
Malgrat la nostra naturalesa privada, som entitats col·laboradores amb la Seguretat Social, amb la consideració de sector públic estatal de caràcter administratiu.
Tots els empleats de Mutua Balear es comprometen a gestionar de la forma més diligent i d'acord amb la legalitat vigent i amb les normes emanades per l'autoritat competent, els ingressos per cotitzacions socials llocs a la disposició de la mútua per la Tresoreria General de la Seguretat Social, a fi de contribuir a la sostenibilitat del Sistema.
El nostre departament d'Auditoria Interna, dependent de la Comissió d'Auditoria i Compliment, integrada per representants de la Junta Directa, vetllarà per la gestió eficient dels recursos i per compliment intern de la legalitat vigent o les normes d'auditoria, a fi de complir amb els requeriments anuals dels processos d'auditoria de la Intervenció General de la Seguretat Social i altres organismes de control.
Cooperació
Ens comprometem a col·laborar en l'àmbit de les nostres relacions amb les Administracions Públiques de la forma més diligent, en el compliment de les nostres funcions de col·laboració amb la Seguretat Social.
Responem dintre del termini i en la forma escaient a qualsevol requeriment que se'ns solciite, d'una forma transparent i honesta.
Respecte, confiança, col·laboració
Les relacions que mantenim amb els professionals d'altres mútues han de construir-se sobre la base del respecte i la confiança.
Mantenim acords de col·laboració sanitària pràcticament amb totes les mútues del sector, a fi de poder prestar un servei integral als nostres mutualistes, optimitzes la nostra eficiència i racionalitzar els recursos gestionats amb el màxim aprofitament per al Sistema de la Seguretat Social.
Pertanyem a Suma, aliança lliure i voluntària de mútues col·laboradores amb la Seguretat Social amb un marcat caràcter regional, que treballen i es coordinen per a millorar l'atenció als seus respectius mutualistes, optimitzar la nostra eficiència i racionalitzar els recursos gestionats amb el màxim aprofitament per al Sistema de la Seguretat Social.
A través de l'Associació de Mútues AMAT, integrada per la totalitat de les mútues del sector, rebem informació dels principals ràtios de gestió del sector, la qual cosa ens permet comparar-nos i apostar per la millora contínua en els nostres procediments i actuacions.
Responsabilitat social corporativa
Mutua Balear manifesta el seu compromís amb els principis de la responsabilitat social corporativa, promovent i contribuint de manera activa i voluntària al desenvolupament social i econòmic.
Publiquem amb caràcter anual una memòria de sostenibilitat, on es recullen els objectius que perseguim en matèria de responsabilitat social així com les actuacions que estem desenvolupant o hem planificat per a complir amb aquests.
Millora gestió mediambiental
Mutua Balear, conscient de la importància de la protecció del medi ambient, manté com a objectiu estratègic la incorporació de la protecció mediambiental dins de la seva gestió global a través de la implantació de la norma ISO 14001. Amb això es prioritzen els projectes que ajudin a implantar l'ús racional dels recursos naturals, harmonitzar els processos, preservar el medi ambient, facilitar el compliment de l'actual i futra legislació mediambiental i elevar els rendiments amb la finalitat d'evitar les ineficiències en la utilització dels recursos disponibles.
Activitats polítiques, religioses o associatives
La vinculació, pertinença o col·laboració amb partits polítics, institucions o associacions amb finalitats públics i la pertinença a una determinat església, religió o culte, així com les contribucions o serveis a aquests, és respectada per l'entitat, si bé hauran de fer-se de manera que quedi clar el seu caràcter personal i s'eviti qualsevol involucració de Mutua Balear. S'entén que en l'àmbit laboral o creences.
No obstant l'anterior, davant qualsevol conflicte que afecta un empleat de manera personal i que acabi per involucrar a Mutua Balear, la posició de l'empresa i la seva decisió d'actuar vindran determinades pel seu defensa de la igualtat i la conciliació familiar, i en contra de tota mena d'assetjament i de la violència de gènere.
¡Estamos de enhorabuena! Hemos renovado hasta 2026 la acreditación QH+ 2 estrellas que otorga la Fundación IDIS a las entidades sanitarias que ofrecen una calidad asistencial excelente a sus pacientes: https://mutuabalear.es/es/renovacion-qh-dos-estrellas