La assertivitat pot definir-se com l'habilitat social que té una persona d'expressar clara i directament les seves opinions, desitjos i sentiments sobre alguna cosa amb la finalitat d'encaminar qualsevol relació comunicativa a un espai de negociació comuna. Segons Pinazo-Hernandis (2006), aquesta habilitat es consolida de manera progressiva i requereix la pràctica de tres passos:
És important recalcar que a través de l'assertivitat no aconseguirem automàticament que l'altra persona estigui d'acord amb nosaltres, actuï segons la nostra voluntat o es resolgui immediatament el conflicte. El que s'aconsegueix és crear un espai de negociació mútua en el qual el nostre interlocutor coneix els nostres desitjos, alhora que nosaltres podem entendre els de l'altre (empatia). D'altra banda, en el cas de les relacions laborals sorgeix una limitació més per a la pràctica de l'assertivitat: la verticalitat o jerarquia. La verticalitat de les relacions laborals (cap/subordinat) pot afectar la creació d'un espai d'assertivitat, ja que aquest tipus de comunicació pot estar marcada per «ordres» o «dictats» sorgits de la pròpia naturalesa de la jerarquia.
Per aquesta raó, les noves teories de la gestió organitzacional, com és el cas del Happiness Management, aposten per organitzacions de caràcter horitzontal, entenent que la naturalesa de les relacions jeràrquiques afecta no sols a la capacitat de diàleg dels membres de l'organització, sinó que limita la creativitat i la innovació. Independentment d'això, l'assertivitat pot aconseguir-se també en relacions de jerarquia, ja que no és un impediment insalvable a l'establiment de regles d'organització i funcions.
Entrenar aquesta habilitat en les persones treballadores té múltiples beneficis per a elles i per al bon funcionament de les organitzacions. A través de l'assertivitat pot aconseguir-se una major acceptació de la diversitat d'opinions, la qual cosa fomenta la creativitat, una millor cohesió dels equips de treball i, a nivell individual, una millora de l'autoestima i de la gestió emocional.
Galiano A. et al.(2019) Happiness management and creativity in the XXI century: intangible capitals as a source of innovation, competitiveness and sustainable development. Editorial Comares S.L.
Última actualització: 05/07/2022
🎉 ¡Así vivimos la 1ª edición de los Premios Cultura Preventiva de Mutua Balear! 🏆 Un reconocimiento a las organizaciones que destacan por su compromiso con la seguridad laboral, la salud de las personas trabajadoras y una gestión ética y ejemplar de la prevención. 💼💙 Las 10 entidades galardonadas por haber lograron cero accidentes laborales, haber promovido la salud entre su plantilla o haber invertido en prevención más allá de la normativa durante el año 2024 han sido: 🏅 Adamed Laboratorios 🏅 Banca March 🏅 Casa Juliá 🏅 Iberostar 🏅 Cooperativa d’Ensenyament Es Lledoner 🏅 Limpiezas Apeles 🏅 Canarias7 🏅 AFAEF – Asociación de Familiares de Enfermos de Alzheimer de Eivissa y Formentera 🏅 APFEM – Asociación Pitiusa Pro Salud Mental 🏅 TMSA Transporte Regular S.L. Gracias a todas ellas por construir entornos laborales más sanos, seguros y sostenibles. 💪✨