El sistema de reducció de les cotitzacions per contingències professionals (PRIMES) ha quedat suspès pels Reials decrets 28/2018 i 18/2019. Per a més informació consulta aquesta notícia aquí.
El Reial decret 231/2017, de 10 de març, publicat en el BOE de 24 de març de 2017, regula l'establiment d'un sistema de reducció de les cotitzacions per contingències professionals a les empreses que hagin disminuït de manera considerable la sinistralitat laboral. Està norma substitueix i modifica el sistema regulat per el RD 404/2010, de 31 de març, per aconseguir agilitar i simplificar el procés de sol·licitud, reconeixement i abonament de l'incentiu, i implantar un sistema objectiu centrat en el comportament de la sinistralitat. Al temps, aquesta reforma pretén incentivar en les empreses l'adopció de mesures i processos que contribueixin eficaçment a la reducció de les contingències professionals de la Seguretat Social.
1. Haver cotitzat per contingències professionals a la Seguretat Social, durant el període d'observació pel qual realitzi la sol·licitud, més de 5.000 euros o 250 euros en un període màxim de quatre exercicis consecutius.
Període d'observació és el nombre d'exercicis naturals, consecutius i immediatament anteriors al de la presentació de la sol·licitud, necessaris per aconseguir el volum mínim de cotització i que no hagin format part d'una sol·licitud anterior, amb un màxim de quatre exercicis.s.
2. Estar per sota dels valoris límit dels índexs de sinistralitat aprovats per l'Ordre TMS/83/2019, (pàgines 9457 a 9460), publicada en el BOE el 2 de febrer de 2019 (pots consultar aquí els índexs).
3. Estar al corrent de pagament en el compliment de les obligacions de cotització amb la Seguretat Social a 31 de maig de 2019..
4. No haver estat sancionada, en matèria de prevenció de riscos laborals o de Seguretat Social, per infracció greu (màxim dos durant el període d'observació) o una molt greu i que hagin adquirit fermesa durant l'esmentat període o bé, quan l'empresa sol·licitant sigui considerada responsable directa de la infracció..
5. Complir amb les obligacions de prevenció de riscos laborals que per a l'accés a aquest sistema d'incentiu (article 2, i) del RD231/2017, de 10 de març) s'enumeren als apartats 1 al 5 de l'annex I d'aquest Reial decret. Aquest requisit s'acredita mitjançant l'emplenament i signatura d'una declaració responsable que li proporciona Mútua Balear en el formulari de sol·licitud.
6. aver informat, si existeixen en l'empresa delegats de prevenció, de la sol·licitud d'incentiu que es vol presentar així com, dels valors de sinistralitat que Mútua Balear posarà a la disposició de les seves empreses mutualistes.
Si l'empresa compleix amb els anteriors requisits, pot presentar la sol·licitud i optar a rebre un 5% de l'import de les quotes per contingències professionals del període pel qual es realitzi la petició.
D'altra banda, aquelles empreses que hagin realitzat inversió en alguna de les accions complementàries recollides als apartats 6 (cotització superior a 5.000 euros) i 7 (empreses amb volum superior a 250 euros en màxim 4 exercicis consecutius) de l'annex I del RD231/2017, de 10 de març, podran accedir a un altre 5% de les quotes per contingències professionals que se sumarà a l'anterior, amb el límit màxim de l'import total realitzat en aquestes inversions complementàries.
El conjunt de tots els codis de compte de cotització que tinguin el mateix codi d'identificació fiscal (CIF) i el mateix codi d'activitat a l'efecte de cotització per contingències professionals (CNAE).
Amb la nova regulació ja no és un requisit realitzar inversions per aconseguir un incentiu de fins al 5% de les quotes per contingències professionals, però quan existeixi inversió en prevenció de riscos laborals, en alguna de les accions complementàries recollides als apartats 6 i 7 de l'annex I, es reconeixerà un altre 5% addicional de les quotes per contingències professionals, amb el límit màxim de l'import d'aquestes inversions complementàries.
Han de presentar-se entre el 15 abril i el 31 de maig de cada exercici. el període pel qual es presenta una sol·licitud estarà format pels exercicis naturals, consecutius i immediatament anteriors al de la sol·licitud necessaris per aconseguir el volum mínim de cotització que no hagin format part d'una sol·licitud anterior, amb un màxim de quatre exercicis.
Si l'empresa no ha cotitzat durant un exercici, no podrà incloure-ho en el període d'observació pel qual es presenti una sol·licitud.
Cada Mútua remetrà a la Direcció General d'Ordenació de la Seguretat Social les sol·licituds de les empreses que compleixin amb els requisits establerts.
Quan la resolució sigui desfavorable, l'empresa pot formular al·legacions. Aquestes al·legacions, juntament amb l'informe de la Mútua, seran remesos novament a la Direcció General que emetrà una nova resolució.
El Ministeri de Treball i Immigració durà a terme els estudis pertinents per a establir un sistema d'increment de les cotitzacions per contingències professionals en aquelles empreses amb índexs de sinistralitat excessius, respecte als que estableixi de referència l'Administració.
Mutua Balear, per les seves empreses associades, realitzarà el càlcul dels índexs general i de sinistralitat extrema de cada empresa i els confrontarà amb els vigents en cada moment per concloure que empreses compleixen amb el requisit de no excedir-en cada període d'observació.
¡Estamos de enhorabuena! Hemos renovado hasta 2026 la acreditación QH+ 2 estrellas que otorga la Fundación IDIS a las entidades sanitarias que ofrecen una calidad asistencial excelente a sus pacientes: https://mutuabalear.es/es/renovacion-qh-dos-estrellas