Suspensió de l'incentiu
El sistema de reducció de les cotitzacions per contingències professionals (PRIMES) ha quedat suspès pels Reials decrets 28/2018 i 18/2019. Per a més informació consulta aquesta notícia aquí.
Introducció
La principal raó d'aquesta guia és facilitar a les nostres empreses mutualistes les nocions bàsiques per valorar la presentació d'una sol·licitud d'incentiu a través de Mutua Balear, segons l'establert en el RD 231/2017, de 10 de març de 2017.
Passos previs. Requisits
Abans de tramitar la sol·licitud l'empresa ha d'analitzar si compleix els següents requisits:
1. Haver cotitzat per contingències professionals a la Seguretat Social, durant el període d'observació pel qual realitzi la sol·licitud, més de 5.000 euros o 250 euros en un període màxim de quatre exercicis consecutius.
Període d'observació és el nombre d'exercicis naturals, consecutius i immediatament anteriors al de la presentació de la sol·licitud, necessaris per aconseguir el volum mínim de cotització i que no hagin format part d'una sol·licitud anterior, amb un màxim de quatre exercicis.s.
2. Estar per sota dels valoris límit dels índexs de sinistralitat aprovats per l'Ordre TMS/83/2019, de 31 de gener, publicada el 2 de febrer de 2019 (pàgines 9457 a 9460). (consulta'ls aquí)
La informació sobre els requisits del punt 1 i 2 la hi proporcionarà Mutua Balear.
3. Estar al corrent de pagament en el compliment de les obligacions de cotització amb la Seguretat Social a 31 de maig de 2019.
4. No haver estat sancionada, en matèria de prevenció de riscos laborals o de Seguretat Social, per infracció greu (màxim dos durant el període d'observació) o una molt greu i que hagin adquirit fermesa durant l'esmentat període o bé, quan l'empresa sol·licitant sigui considerada responsable directa de la infracció..
5. Complir amb les obligacions de prevenció de riscos laborals que per a l'accés a aquest sistema d'incentiu -article 2.1.e) del RD231/2017 de 10 de març - s'enumeren als apartats 1 al 5 de l'annex I d'aquest Reial decret. Aquest requisit s'acredita mitjançant l'emplenament i signatura d'una declaració responsable que li proporciona Mútua Balear en el formulari de sol·licitud.
6. aver informat, si existeixen en l'empresa delegats de prevenció, de la sol·licitud d'incentiu que es vol presentar així com, dels valors de sinistralitat que Mútua Balear posarà a la disposició de les seves empreses mutualistes.
Si l'empresa compleix amb els anteriors requisits, pot presentar la sol·licitud i optar a rebre un 5% de l'import de les quotes per contingències professionals del període pel qual es realitzi la petició.
Passos previs. Requisits complementaris
D'altra banda, aquelles empreses que hagin realitzat inversió en alguna de les accions complementàries recollides als apartats 6 (cotització superior a 5.000 euros) i 7 (empreses amb volum de 250 euros en màxim 4 exercicis consecutius) de l'annex I del RD231/2017, de 10 de març, podran accedir a un altre 5% de les quotes per contingències professionals que se sumarà a l'anterior, amb el límit màxim de l'import total realitzat en aquestes inversions complementàries.
- Les inversions en matèria de prevenció de riscos laborals de les empreses que hagin cotitzat per un import superior a 5.000 euros, durant el període d'observació (màxim de 4 exercicis consecutius) pel qual realitzin la seva sol·licitud, hauran d'haver-se efectuat en alguna de les següents accions recollides a l'apartat 6 de l'annex I del RD231/2017::
- 6.1. Haver incorporat a la plantilla recursos preventius propis o ampliat els existents.
- 6.2. Haver realitzat auditories externes voluntàries del sistema preventiu de l'empresa.
- 6.3. Haver invertit en el pla de mobilitat vial de l'empresa.
- 6.4. Haver realitzat inversions en l'elecció d'equips de treball o en els equips de protecció individual que millorin les condicions de seguretat i salut.
- Les inversions en matèria de prevenció de riscos laborals de les empreses que hagin aconseguit un volum de cotització de 250 euros, durant un període d'observació màxim de 4 exercicis consecutius, hauran d'haver-se efectuat en alguna de les següents accions recollides a l'apartat 7 de l'annex I del RD231/2017:
- 7.1. Haver assumit l'empresari l'activitat preventiva o haver incorporat a la plantilla recursos preventius propis.
- 7.2. Haver realitzat inversions en l'elecció d'equips de treball o en els equips de protecció individual que millorin les condicions de seguretat i salut.
- 7.3. Haver obtingut l'empresari o els treballadors designats que vagin a assumir les tasques preventives, formació real i efectiva en matèria de prevenció de riscos laborals.
Si després de l'anàlisi dels punts anteriors considera que compleix els requisits exigits, pot presentar la seva sol·licitud.
Formulari
Amb la finalitat d'evitar errors o omissions que poguessin invalidar la sol·licitud es recomana REVISAR que el formulari disposa del següent::
- CIF/NIF i el CNAE pel qual es realitza la petició (als diferents apartats on se sol·licita).
- Període d'observació pel qual es realitza la sol·licitud.
- Dades de contacte i Document de comunicació de dades bancàries per al càrrec en compte de cotitzacions a la Seguretat Social
- Signatures, comprovant que l'apartat reservat al representant de l'empresa està signat, segellat i que s'han emplenat les dades sol·licitades
- Que en el qüestionari denominat “Declaració responsable sobre activitats preventives…” s'han marcat totes les caselles i comprovat que no s'han triat opcions diferents a el “SI”, amb les excepcions que corresponguin als punts 1.4, 5.1, 5.2.
- Que a l'apartat denominat “Acciones preventivas complementarias” consten les dades referides a la inversió (concepte i import de la inversió) i que a l'apartat 7 o 8, segons correspongui, s'ha consignat almenys una acció..
Documentació
Amb el formulari de sol·licitud s'ha d'acompanyar la següent documentació:
- Declaració responsable sobre activitats preventives, existència de delegats de prevenció i les dades de la inversió en cas d'optar al 5% addicional de l'incentiu..
- Fotocòpia del DNI, passaport, permís de conduir o NIE del representant de l'empresa que realitza la sol·licitud.
- Document acreditatiu de la facultat de representació.
- Document de comunicació de dades bancàries per al càrrec en compte de cotització a la Seguretat SocialSocial
Si en el punt 3 de l'apartat denominat SOL·LICITUD D'INCENTIU (Informació sobre els Codis de CCC associats a una entitat diferent a Mútua Balear) indiqués que durant el període d'observació hi ha hagut CCC amb una entitat diferent a Mutua Balear, s'ha d'adjuntar la informació sobre:
- Volumen total de las cuotas efectivamente devengadas por contingencias profesionales durante el periodo de observación.
- Les següents dades per al càlcul dels índexs de sinistralitat general i extrema:
- I. Import total de la prestació per incapacitat temporal derivada de contingència professional durant el període d'observació..
- II. Nombre total de parts d'accident de treball i malaltia professional amb baixa laboral durant el període d'observació..
- III. Nombre total de reconeixements d'incapacitat permanent i de defuncions durant el període d'observació.
Presentació de sol·licituds
La data de presentació de documents és del 15 d'abril al 31 de maig de 2019.
La manera més còmoda i ràpida de fer la teva sol·licitud és de forma TELEMÀTICA a través de la nostra eina de gestió Infomutu@.
Si encara no ets usuari de Infomutua, trobaràs tota la informació aquí.
A més disposes de qualsevol de les següents oficines de MUTUA BALEAR (en horari de 8.00 a 15.00 hores):