Tradicionalment s'ha associat el treball en oficines a la idea de comoditat i a l'absència de riscos laborals. No obstant això, gens més lluny de la realitat atenent al que és la concepció moderna de salut.
Avui dia en les oficines es produeixen, a més dels accidents clàssics de seguretat (cops, caigudes, incendis, etc.) un altre tipus de porblemas, potser més ocults però no per això menys importants, que tenen molt a veure amb uns plantejaments correctes del que és l'ergonomia del lloc de treball (mobiliari, il·luminació, soroll...) i també amb la organització (horaris, repartiment de responsabilitats, comunicació, etc.) Ens referim als dolors musculars, les al·lèrgies, les alteracions de la vista, l'estrès o la fatiga física i mental.
A continuació, descrivim un conjunt de normes bàsiques, d'aplicació genereal, que poden prevenir molts dels riscos laborals que es produeixen en les oficines:
- Dissenyar el lloc de treball (taula, cadires, mostradors...) tenint en compte les característiques de cada persona (alçada, edat, capacitats, etc.) i la seva activitat. Facilitar que el treball es realitzi amb comoditat i permetre els canvis de postures i els descansos.
- Utilitzar cadires de dimensions adequades per a cada lloc de treball i ajustables a la talla de cada persona. El seient i el respatller han de ser regulables. L'altura ideal del seient és la que permet que, amb els peus plans sobre el sòl, les cuixes quedin en posició horitzontal. El respatller és convenient que arribi, com a mínim, fins a la part mitjana de la esplada per protegir la curvatura de la columna vertebral a la zona lumbar.
- Les cadires seran estables i es recolzaran sobre cinc potes amb rodes. és important que puguin girar i desplaçar-se per facilitar els moviments d'accés als elements de treball. Igualment, és recomanable que tingui reposabrazos.
- Emprar mobles amb arestes arrodonides i de calaixos amb dispositius de bloqueig que impedeixin sortir-se de les seves guies. No deixar oberts calaixos i altres elements de mobiliari per evitar els cops.
- Revestir el sòl amb un paviment i sense irregularitats. Fer passar els cables elèctrics al costat de les parets i cobrir i senyalitzar els que no puguin col·locar-se d'aquesta manera. Mantenir les vies d'accés i els passos o als llocs de treball lliures d'obstacles.
- Examinar periòdicament les instal·lacions i equips elèctrics. No s'han d'emprar "lladres" que connectin diversos aparells a una mateixa clavilla de la xarxa elèctrica: un sobrecalentamiento pot produir la seva deterioració i possibilitar un incendi.
- Situar les impressores i les fotocopiadores en llocs ventilats per evitar l'acumulació de substàncies nocives en l'ambient derivades del tòner o de les tintes que s'utilitzen en aquestes màquines.
- Revisar i netejar periòdicament el sistema d'aire condicionat (filtres, torres de refrigeració, ventiladors, etc.) amb la finalitat de prevenir els riscos que per a la salut poden ocasionar els bacteris, virus, fongs o àcars de la pols que es formen en el seu interior.
- Atenuar el soroll ambiental col·locant carcasses de protecció en les impressores, els ventiladors, els sistemes de refrigeració, etc. Un nivell de soroll molest interfereix en la qualitat de la comunicació de les persones i la capacitat de concentració per al treball. Per a aquest tipus de tasques es recomana un nivell que no excedeixi de 55dB (A).
- Orientar els odenadores de manera perpendicular a les fonts de llum diürna per evitar la reflexió de la llum en la pantalla o l'enlluernament. La pantalla i el teclat han de ser mòbils. Cal disposar d'un portadocumentos regulable, col·locat a la mateixa altura de la pantalla, que permeti reduir al mínim els desplaçaments del cap i els ulls. El nivell de llum recomentadable en oficines està entre els 300 lux d'una zona diferent a àrees de circulació o copiadores i els 500 lux necessaris en treballs de lectura, escriptura, mecanografia o procesaments de dades.
- Explicar amb claredat les tasques i les responsabilitats de cada persona i facilitar els recursos per realitzar el treball (informació, temps i material). Igualment, s'haurien de planificar les activitats tenint en compte els assumptes imprevists.
- Afavorir l'alternança de tasques en els treballs que impliquin molta atenció continuada i en els quals siguin monòtons o sense contingut.
- Informar i formar periòdicament a totes les persones que treballen en oficines sobre els riscos laborals que es poden produir en el seu lloc de treball.
Text i fonts: Institut Nacional de Seguretat i Higiene en el Treball.