Un estudi realitzat per Gallup Organization a al voltant de 700 empreses i 2 milions de treballadors dels Estats Units va evidenciar que el temps de permanència d'un empleat en l'empresa, així com la seva productivitat, estan determinats per la seva relació amb el seu superior immediat. Un altre estudi realitzat per Spherion va mostrar que tan sols un 11% dels empleats que qualifiquen als seus caps com a excel·lents buscarien una ocupació a l'any següent. Actualment, s'està estudiant el fenomen batejat com ‘La Gran Renúncia’, derivat de la pandèmia del COVID-19 i pel qual milers de treballadors, principalment als Estats Units, però també a Europa, han renunciat al seu lloc de treball. En aquest context, es parla cada vegada amb major força i claredat sobre la importància de cuidar el benestar de les persones treballadores. Segons Lee Cockerell, exvicepresident executiu dels parcs de Walt Disney, les persones treballadores volen que se'ls pagui bé, se'ls formi bé i se'ls tracti bé. Per això, és fonamental que les persones que tenen equips al seu càrrec rebin formació en intel·ligència emocional.
La intel·ligència emocional és un concepte definit per Mayer i Salovey com “una habilitat per a percebre, assimilar, comprendre i regular les pròpies emocions i les dels altres, promovent un creixement emocional i intel·lectual”. Tal com indica Goleman i Cheriss, en el seu llibre Intel·ligència emocional en el treball, aquesta influeix en l'eficàcia organitzativa de l'empresa en àrees com ara: contractació i conservació de la persona ocupada, compromís, estat d'ànim i salut de l'empleat, productivitat i eficàcia, entre altres.
Per això, és primordial que les persones que tinguin equips al seu càrrec tinguin formació en aquest aspecte i desenvolupin i/o millorin les seves competències en aquestes quatre àrees:
Al mateix temps, no sols les persones amb unes certes responsabilitats han de rebre capacitació en aquest aspecte. L'àmbit laboral requereix una combinació entre les capacitats acadèmiques i/o tècniques i el maneig de les emocions que la pròpia labor generi. Moon i Hur (2011) afirmen que les persones amb major intel·ligència emocional poden enfrontar de forma apropiada les situacions que se'ls presenten en el seu lloc de treball i, com a conseqüència, obtenir majors índexs de satisfacció laboral, a diferència d'aquelles que no la tenen. Aquelles persones que tenen una major intel·ligència emocional o treballen per a millorar-la posseeixen les següents capacitats:
Aquestes capacitats esmentades són especialment importants en l'entorn canviant i incert en el qual actualment desenvolupen la seva labor tant persones treballadors que tenen equips al seu càrrec com a treballadors base, ja que el capital humà és la part més important de qualsevol organització.
Cherniss C., Goleman D. i Berris W. (2005) Intel·ligència emocional en el treball: com seleccionar i millorar la intel·ligència emocional en individus, grups i organitzacions. Editorial Keiros.
Olvera I., Dominguez B. i Cruz A.(2002) Intel·ligència emocional :manual per a professionals de l'àmbit de la indústria. Plaza i Valdés.
Portalo A. (2022) La Gran Renúncia (I): per què la pandèmia ha sacsejat el mercat laboral? Forbes. https://forbes.es/economia/152055/la-gran-renuncia-eeuu/
Solano A.(2013) “ Intel·ligència emocional en el treball: les seves implicacions i el rol de la psicologia laboral”. Rev. Humanitas 10 (10) pàg. 201-214.
Última actualització: 11/07/2022
¡Nuevo vídeo! Descubre nuestro nuevo centro asistencial y administrativo de Ibiza con todo detalle. Más de 1.000 m2 para cuidar la salud de los trabajadores de capital pitiusa.