Tot seguit, es descriuen les funcionalitats i els objectius més significatius de l’estructura organitzativa de Mutua Balear, d’acord amb l’organigrama que s’ha presentat anteriorment i en el qual s’ha inclòs la divisió departamental de l’entitat.
Format pel Director Gerent i els Sotsdirectors Generals responsables de cada Àrea. En aquest Comitè també poden assistir-hi els directors dels Departaments especialitzats de l’entitat amb l’objectiu de proposar o assessorar en qualsevol qüestió objecte de la seva responsabilitat, per conèixer de primera mà les decisions executives o estratègies de primer nivell que es puguin adoptar en el si del Comitè, incloent-hi aquelles que puguin ser proposades o necessàriament ratificades per la Junta Directiva.
La Junta Directiva atorgarà al Director Gerent, per delegació, les facultats circumstancials o permanents que consideri necessàries per al compliment de les seves obligacions, entre les quals figura la direcció i coordinació dels diferents serveis de la Mútua, així com l’assessorament als seus diversos òrgans de govern.
En l’exercici de la seva activitat, el Director Gerent proposarà a la Junta Directiva l’estructuració dels serveis de l’Entitat, així com el desenvolupament i coordinació de tota l’Organització.
La seva funcionalitat bàsica és exercir lideratge, generar confiança i motivació, i coordinar tant les relacions entre els Departaments Gerencials i les Àrees de Gestió, com les interrelacions entre aquestes.
Sobre aquesta base, l’Entitat s’ha estructurat mitjançant Sotsdireccions Generals, que engloben l’activitat de tota l’Organització, i mitjançant departaments especialitzats de Serveis Jurídics i d’Auditoria Interna i Intervenció, que presten un servei bàsic d’interpretació del marc jurídic de l’activitat de l’Entitat i de control i supervisió d’aquesta.
Tanmateix, el departament d’Auditoria Interna i Intervenció, així com les figures del Compliance i del Delegat de Protecció de Dades, no depenen funcionalment ni jeràrquicament del Director Gerent, sinó de la Comissió Delegada d’Auditoria i Compliment, la composició i funcions de la qual s’especifiquen a l’article 26 dels Estatuts Socials de l’entitat, i que entre les seves funcions té la de valorar i aprovar, si escau, les propostes del Comitè d’Ètica i Conducta.
La coordinació entre Sotsdireccions Generals s’articula a través del Comitè de Direcció, integrat pel Director Gerent i els tres Sotsdirectors Generals, en el si del qual es deliberen els aspectes relacionats amb l’alta direcció, la decisió final dels quals correspondrà al Director Gerent, atenent les instruccions i recomanacions que aportin, quan sigui necessari, els departaments especialitzats.
Les instruccions, conclusions, assessoraments o propostes d’aquests departaments especialitzats poden articular-se bé directament a la Junta Directiva, al Director Gerent, al Comitè de Direcció o, individualment, a cadascun dels Sotsdirectors Generals, segons la naturalesa de la qüestió a tractar. Les indicacions o propostes del Compliance i del Delegat de Protecció de Dades s’articulen a través del Comitè d’Ètica i Conducta.
Els Sotsdirectors Generals tenen les funcions necessàries per a l’organització i bon funcionament de tots els departaments adscrits a la seva Sotsdirecció, la coordinació entre aquests i la seva coordinació amb departaments pertanyents a altres Sotsdireccions.
La coordinació interna dels departaments de cada Sotsdirecció es du a terme mitjançant els grups de treball, comitès o comissions que cada responsable consideri necessaris.
La coordinació entre departaments de diferents Sotsdireccions s’estableix a diferents nivells de col·laboració, segons la naturalesa dels aspectes a tractar.
Tots els departaments de l’Entitat estan agrupats segons la seva activitat en les següents tres Sotsdireccions Generals.
Constituïda principalment per serveis centrals, serà l’encarregada de donar suport i proveir dels recursos i mitjans necessaris la resta de Sotsdireccions Generals, essent el pont necessari amb aquestes per aconseguir prestar un servei de màxima qualitat.
Una cultura organitzacional d’atenció i servei és un factor indiscutible de productivitat, diferenciació, qualitat, lleialtat i preferència.
Però només les empreses amb estratègies clares d’excel·lència, no sols en l’atenció als seus clients externs, sinó també interns (empleats), compleixen els seus objectius estratègics de manera més eficient. Per això, un dels reptes fonamentals d’aquesta sotsdirecció serà aconseguir la motivació i plena implicació dels treballadors amb l’estratègia empresarial.
Aquest repte, però, no és l’únic. La societat actual exigeix, a més d’excel·lència, transparència en la gestió. Aquesta màxima ha de ser un referent en l’administració de la nostra empresa. Des d’aquest punt de vista, és absolutament necessari dotar la Sotsdirecció General Financera dels nivells suficients de control sobre la gestió que facilitin i complementin la tasca d’una auditoria interna. Seguiment pressupostari, auditories de qualitat i de gestió selectives, etc., formaran part d’un conjunt de noves facultats la responsabilitat inicial de les quals assumeix la Sotsdirecció General Financera per permetre, posteriorment, al Departament d’Auditoria Interna i Intervenció una tasca més intensa i incisiva en els punts més sensibles de la Mútua.
En definitiva, la Sotsdirecció General Financera agrupa tots els Departaments i Serveis relacionats amb l’aportació de serveis i recursos al Client Intern.
La Sotsdirecció General de Desenvolupament és l’encarregada d’atendre i assessorar el client extern. Ha de mantenir canals de comunicació fluids amb tots els grups d’interès per ser capaç d’anticipar-se a les seves necessitats i canalitzar o donar resposta integral als requeriments dels nostres clients, d’una manera homogènia a tota la nostra estructura territorial.
Ha d’estar perfectament coordinada amb la Sotsdirecció General de Prestacions i Recursos Sanitaris, ja que mentre aquesta és l’encarregada de prestar el servei, la Sotsdirecció General de Desenvolupament canalitzarà les queixes, reclamacions i possibilitats de millora sol·licitades pels clients externs.
Consta d’un Comitè de Desenvolupament, on participen diferents figures de coordinació i formació tècnica, per garantir l’aplicació homogènia dels procediments de gestió a tots els centres territorials de l’entitat, estructurats a través de diferents direccions territorials.
La Sotsdirecció General de Prestacions i Recursos Sanitaris és l’encarregada de la gestió integral dels serveis prestats al client extern.
És en aquesta Sotsdirecció on recau l’essència de la nostra raó de ser. Som una Mútua orientada al servei, sota un mandat d’execució pública, i en un sector on la variable preu no existeix, la qualitat ha de ser la nostra referència de gestió. Per això, hem de prioritzar en aquesta Sotsdirecció l’assignació de mitjans i recursos que ens permetin compaginar la màxima qualitat i eficiència en el servei a prestar.
Tanmateix, això no seria en cap cas possible sense el suport de la resta de Sotsdireccions Generals en aquest objectiu comú. Aquesta Sotsdirecció General té per objecte la recerca de la màxima integració en la gestió de totes les actuacions executades cap al mateix client extern, la població treballadora protegida en els diferents règims objecte de cobertura.
Dins el seu àmbit de responsabilitats s’inclou la gestió de l’Hospital Mutua Balear, a través dels departaments i serveis específics en la seva gestió.
Servei jurídic a qualsevol nivell sobre la normativa aplicable a l’Entitat, estructurat especialment en l’àmbit de prestacions, sanitari i de contractació, a més d’actuacions i assessoraments jurídics i representació legal en judicis.
La seva funcionalitat bàsica en el servei de contractació és la supervisió i compliment legal del procés de contractació, incloent-hi des de les fases de publicació fins a l’adjudicació i formalització de contractes i garanties, treballant coordinadament amb els departaments gestors responsables de les previsions tècniques en la funció de contractació.
Una altra funcionalitat bàsica és la de recollir, interpretar i prestar el servei d’adaptació de la normativa aplicable a l’estructura operativa de l’Entitat, establint els límits, canvis o modificacions que d’aquesta normativa es puguin traslladar als sistemes d’actuació de les àrees de gestió i departaments afectats.
A més de la direcció del servei jurídic, existeix una coordinació jurídica que permet mantenir cohesionada la política de l’entitat en aquesta matèria i gestionar els recursos jurídics disponibles de la manera més ajustada possible a les necessitats que sorgeixen en el dia a dia.
Control de la gestió amb la finalitat de comprovar la seva actuació adequada al marc preestablert, amb capacitat executiva d’intervenir en qualsevol aspecte de l’Entitat que hagi de ser corregit. Així mateix, és el canal de mediació i comunicació amb l’Administració, principalment amb la Intervenció General de la Seguretat Social, i coordina les relacions amb l’auditoria externa.
La seva funcionalitat bàsica és la de vigilar, controlar i corregir les actuacions de l’estructura operativa de l’Entitat, detectant els errors que es puguin cometre i corregint o proposant a les Àrees de Gestió els canvis que s’hagin d’aplicar.
Atès que l’entitat és una empresa privada que gestiona recursos públics, té especial rellevància el nivell d’autonomia i independència del qual necessàriament ha d’estar dotat aquest departament, amb la facultat de poder exposar a qualsevol nivell dels òrgans de govern totes les consideracions que cregui oportú destacar, per a una millor salvaguarda dels interessos generals i del compliment legal de la institució.
El departament consta al seu torn d’un servei específic d’Auditoria Interna per poder separar aquestes funcions de les corresponents a Intervenció i a l’enllaç que necessàriament assumeix davant tots els òrgans d’intervenció, inspecció o fiscalització de l’Administració de l’Estat.
Tot seguit es detallen els departaments i serveis principals de la Mútua estructurats sota la dependència de les Sotsdireccions Generals:
Subimos Contigo
Esta semana lanzamos nuestra campaña , una iniciativa para animarte a usar las escaleras y sumar pasos hacia tu bienestar 💪
✨ Cada semana te compartiremos una frase motivadora que te recordará que los grandes cambios empiezan con un solo paso.
Desliza 👉 y descubre cómo un simple gesto puede impulsar tu bienestar.
🚶♂️ ¿Te unes al reto? Cuéntanoslo en los comentarios ⤵️