Com a conseqüència de l'acreditació definitiva del Sistema d'Qualitat d'Atenció Especilitzada (SIQUAE) atorgada el 23 de desembre de 2016, per part de la Direcció General d'Acreditació, Docència i Investigació en Salut i d'acord amb el que estableix 14.6 del Decret 46 / 2012, d'1 de juny, pel qual es regula el marc de qualitat dels centres, serveis i establiments sanitaris pel qual es crea la Comissió Autonòmica d'acreditació de centres sanitaris de les Illes Balears i s'aprova el programa d'acreditació d'hospitals generals , s'elabora l'informe d'àrees de millora implantades a l'Hospital de Mútua Balear durant l'exercici 2016.
S'ha habilitat a través de la intranet el canal de notificació d'incidències, que permet fer arribar al Comitè de Seguretat del Pacient, les incidències detectades per qualsevol persona de l'organització.
En cada incidencia se lleva a cabo un análisis de acuerdo a la metodología de análisis de riesgos y se elabora un plan de acción.
Per fomentar la comunicació d'incidències s'han publicat recordatoris a la intranet i s'ha habilitat una bústia específica.
S'ha creat el Comitè d'Ètica Assistencial, les funcions són:
- Protegir els drets dels pacients
-Analitzar, assessorar i facilitar el procés de decisió clínica en les situacions que creuen conflictes ètics entre el personal sanitari, entre aquest i el pacient o usuari i la institució.
- Col•laborar en la formació Bioètica dels professionals de l'hospital i àrees de salut.
- Proposar els protocols i guies d'actuació per a les situacions en què sorgeixen conflictes ètics i que es presenten de manera reiterada o ocasional.
S'ha constituït el comitè de seguretat del pacient, format per professionals de diferents perfils per obtenir un resultat més enriquidor. La seva missió és la d'establir objectius i recomanacions orientats a minimitzar els riscos assistencials i reduir el dany associat a l'assistència sanitària, és a dir, millorar la seguretat del pacient en tots els nivells i àmbits assistencials.
L'estratègia està dirigida a tots els pacients i ciutadans que reben assistència sanitària, als professionals (clínics i gestors), a les organitzacions i proveïdors d'assistència sanitària.
S'ha iniciat un pla per a la prevenció de riscos per als treballadors i pacients durant la preparació i administració de medicaments perillosos, d'acord a les recomanacions del document DT 87.1: 16 de l'Institut Nacional de Seguretat i Higiene en el Treball.
Per evitar errors en l'administració de medicaments, s'han iniciat una sèrie de mesures per minimitzar els riscos per a la seguretat del pacient.
S'apliquen aquestes mesures per als medicaments d'alt risc, els medicaments amb similitud fonètica i aquells amb presentació i / o embalatge similar.
S'ha adquirit un equip de mesurament de la pressió intracompartimental i s'ha definit un protocol per Garantir la detecció ràpida i eficaç de la síndrome compartimental agut, i, per tant, evitar o reduir les seqüeles psicològiques i físiques del pacient, així com la despesa assistencial associat.
Així mateix s'han definit dos indicadors per poder fer el seguiment de la seva efectivitat.
Mitjançant la creació d'una habitació de simulació es recreen tant situacions reals de l'assistència diària als pacients com simulacions de situacions crítiques que es poden presentar (RCP, drenatge pleural, crisi anafilàctica ...)
S'estan començant a realitzar simulacions programades i no programades perquè els assistents a les pràctiques puguin autoavaluar la capacitat de reacció així com mesurar la capacitat de reacció de l'equip, de manera que tinguin una major preparació pràctica davant de situacions reals amb pacients.
S'han elaborat i publicat en l'aplicació de Gestió Clínica noves plantilles de consentiments informats específics per a les intervencions següents:
- Implant de còrnia
- Implant osteotendinós
- Implant membrana amniòtica
- Valoració biomecànica (columna cervical, columna lumbar)
- Valoració funcional (de la xarxa i de l'equilibri)
Així mateix, s'ha actualitzat la instrucció IT-7.5-01-Al fet que explica la metodologia per obtenir els consentiments informats. S'ha incorporat l'obligació d'assegurar que el pacient ha rebut i signat el CI específic abans del procediment o intervenció quirúrgica. No es realitzarà la intervenció quan no es disposi del CI signat, excepte en els supòsits descrits en la pròpia instrucció.
S'ha aprovat la instrucció de treball IT-7.5-04-R Sistema d'Biovigilancia, amb l'objecte de prevenir en els pacients la transmissió de qualsevol deteriorament en la salut associada a l'implant de cèl•lules i teixits procedents de donant viu o cadàver. També es considera qualsevol incident anòmals associats amb la donació, avaluació, extracció, transport i identificació de l'implant.
Aquesta instrucció inclou la descripció de la metodologia per a la notificació d'incidents i d'efectes adversos i l'obligatorietat de la seva comunicació.
La Comissió de Farmàcia i Terapèutica ha actualitzat la guia farmacoterapèutica. En aquesta versió s'han incorporat nous medicaments i s'han revisat els principis actius ja inclosos.
Així mateix s'ha revisat el Procés de Farmàcia per adaptar-lo al Reial decret llei 1/2015, i modificar la necessitat de realització d'informes per a la comissió farmacoterapèutica. S'ha incorporat un nou indicador IN-7.5-02-J (sol•licituds de préstec de productes farmacèutics a altres hospitals).
"Ciments ossis amb antibiòtics". Isabel Car. Servei de Farmàcia de Mutua Balear. Panorama Actual del Medicament. 2016.
Per reduir el risc en el subministrament de medicació a pacients ingressats, s'han instal•lat etiquetadores en els controls de planta per identificar de forma clara i inquívoca els gotets on s'introdueixen les dosis de cada pacient.
S'ha iniciat la utilització de la tècnica de la punció seca a determinats tractaments de rehabilitació. La punció seca és una tècnica semi-invasiva que utilitza agulles d'acupuntura per al tractament de la síndrome de dolor miofascial, síndrome produït pels punts de gallet. És semi-invasiva, ja que les agulles penetren la pell, pressionant i contraient el punt de gallet per desactivar-lo i així disminuir el dolor que aquests produeixen.
S'ha inclòs en la Història Clínica la valoració del risc de caiguda dels pacients i s'actua d'acord amb la instrucció IT-7.5-03-V Prevenció de caigudes de pacients
CSE s'han implantat millores per tal de garantir que es realitza una comunicació adequada de la informació relativa als pacients ingressats a Hospitalització entre canvis de torn, fent ús d'un part d'infermeria que permet la comprovació de tots els aspectes susceptibles de ser transmesos entre els professionals. La descripció del sistema s'ha inclòs a la nova instrucció "IT-7.5-03-I Part d'Infermeria".
- Medidor de presió intracompartimental.
- Ecògraf
- Kit i arc artroscòpia
- Equip d'ultrasons per RHB
- Equip llàser per RHB
- Electroestimulador
- Monitor pulsioximetria
- ECG
- Bomba d'irrigació, cabalímetre, refredador compreses, tensiòmetres, etc.
La Fundació IDIS ha concedit a Mutua Balear l'acreditació QH 1 estrella amb la qual reconeix el treball i esforç per la qualitat i seguretat del pacient.
Mutua Balear ha estat guanyadora de la VI convocatòria dels premis de Bones Pràctiques en Prevenció de Riscos Laborals organitzada per la CAEB.
S'ha aprovat el III Pla d'Igualtat, que tindrà una vigència de 3 anys.
S'ha actualitzat la Guia de Conciliació i Igualtat per incorporar millores en les mesures de permisos per a consultes mèdiques, permisos per malaltia familiar o hospitalització i mort de familiars, excedències, reduccions de jornada, i en les mesures per a víctimes de violència de gènere. Així mateix s'han incorporat mesures relacionades amb el suport a accions de voluntariat i el voluntariat corporatiu.
Les millores implantades en la gestió de la igualtat i conciliació de la vida laboral, personal i familiar han estat acreditades per Aenor i la Fundació Masfamilia amb la renovació de la certificació EFR i l'augment del nivell d'excel•lència a "Empresa Proactiva"
Ha finalitzat el projecte de substitució de les impressores i fotocopiadores per altres que utilitzen tòners i tintes respectuosos amb el medi ambient, i que permeten que els residus es gestionin com a residu urbà i no com a residu perillós.
Ha continuat la substitució de sistemes d'il•luminació per altres basats en tecnologia led que tenen un impacte en el medi ambient sensiblement inferior als anteriors.
A través d'una empresa externa, s'ha realitzat l'auditoria d'eficiència energètica de la clínica, on es donen recomanacions per a la reducció del consum elèctric i per tant per a la millora del comportament ambiental de l'organització.
S'ha millorat la gestió de queixes i reclamacions. S'han unificat els canals interns de comunicació per tal de millorar l'eficàcia en el seu tractament i resposta, s'ha difós a través de la intranet i s'ha aprovat un nou procediment.
S'ha realitzat recentment l'auditoria de protecció de dades personals, estant actualment a l'espera de rebre l'informe amb les àrees de millora.
S'ha iniciat la integració de la gestió de la seguretat del pacient amb la gestió de la qualitat. Ja s'aborda la seva anàlisi en les reunions de revisió per la direcció i s'estan definint objectius de seguretat del pacient.
Així mateix s'ha modificat la Política de Qualitat per a incloure el compromís de la direcció en la seguretat del pacient.
Todos formamos parte de una cadena conocida como el ciclo de la vida, y la destrucción de cualquier especie genera grandes estragos en la naturaleza.