Un pla de contingència és un conjunt de procediments i instruccions alternatius a les condicions operatives normals de l'empresa. Ha d'estar basat en una avaluació de riscos que permeti establir un conjunt de mesures de resposta amb l'objectiu d'afrontar manera adequada i efectiva possibles incidents, accidents i/o estats d'emergències que poguessin ocórrer tant en les instal·lacions de l'empresa com fora d'elles. Aquest pla de contingència ha de permetre'ns:
Aclarir en quins llocs de treball la prestació de servei serà a distància i en quins serà presencial.
Donar les instruccions empresarials respecte a les condicions en què es prestaran els serveis a distància: protocol del treball a distància o teletreball.
Donar les instruccions empresarials respecte a les condicions en què es prestaran els serveis de manera presencial: protocol del treball presencial.
Posar en coneixement de la persona treballadora les mesures preventives en l'àmbit personal i familiar.
En el Pla de Contingència s'ha d'incloure una descripció detallada d'almenys els següents punts:
Presència de contractes, desplaçaments de treballadors en missió i presència de clientela o un altre tipus de personal.
Maneres de desplaçament del personal de l'empresa (in itineri o en missió).
Modificar horari per a disminuir la presència de persones treballant al mateix temps (modificacions de jornada, entrades i sortides escalonades, etc.).
Garantir la no presència de personal amb símptomes.
Identificar i avaluar la presència de personal sensible.
Estudiar la implantació de l'ús de màscares higièniques per a evitar una possible propagació en els llocs de treball amb baix risc d'exposició.
Prioritzar els desplaçaments a peu, amb bicicleta o en vehicle propi/empresa, enfront del transport públic.
En funció de la naturalesa de les activitats, dels mecanismes de transmissió del COVID-19 i de si el contacte laboral amb persones simptomàtiques és estret o no, podem establir 3 nivells de risc en els quals s'enquadren els diferents llocs de treball amb els quals compti l'empresa:
Exposició amb baix risc: personal sanitari l'activitat laboral del qual no inclou contacte estret amb una persona simptomàtica (acompanyants per a trasllat, zeladors, portalliteres, personal de neteja, policies, personal de laboratori responsable de les proves de diagnòstic virológico, personal no sanitari que tingui contacte amb material sanitari, fómites o deixalles possiblement contaminades, personal d'ajuda a domicili de contactes asimptomàtics).
Exposició de risc: aquelles situacions laborals en les quals es pot produir un contacte estret amb un cas probable o confirmat d'infecció per COVID-19, simptomàtic (personal sanitari assistencial i no assistencial que atén una persona simptomàtica, personal tècnic de transport sanitari, personal amb contacte directe amb la persona simptomàtica traslladada, tripulació mitjans de transport que atén durant el viatge una persona simptomàtica procedent d'una zona de risc, qualsevol treball en el qual no es pot evitar un contacte estret amb una persona simptomàtica, etc.).
Les activitats assenyalades en aquest procediment són a tall d'exemple i no una relació exhaustiva. Serà necessària una avaluació específica del risc i, en funció de la descripció de les diferents tasques que es realitzin, els escenaris de risc podrien variar dins de cada activitat i els requeriments de protecció versi modificats en funció de l'avaluació específica de risc.
Les mesures preventives que s'adoptin hauran de ser classificades com a mesures organitzatives, de protecció col·lectiva, de protecció individual o de formació i informació. Seran diferents segons s'hagi avaluat el risc (de baixa a alta exposició).
Com a mecanismes de control inclourem almenys els següents:
Actualitzar i difondre el Pla d'Emergència, tenint en compte la situació actual.
Establir un pla específic per al manteniment de les comunicacions entre els diferents nivells jeràrquics de l'empresa.
Nota: Les recomanacions incloses en el present document estan en contínua revisió en funció de l'evolució i nova informació que es disposi de la infecció pel nou coronavirus (2019-nCoV.) Des de Mútua Balear volem col·laborar en la difusió de fonts veraces d'informació sobre aquesta malaltia i les mesures a adoptar per a frenar el seu contagi.
Última actualització: 08/09/2020
¡Estamos de enhorabuena! Hemos renovado hasta 2026 la acreditación QH+ 2 estrellas que otorga la Fundación IDIS a las entidades sanitarias que ofrecen una calidad asistencial excelente a sus pacientes: https://mutuabalear.es/es/renovacion-qh-dos-estrellas