Com ja és conegut, la normativa de prevenció de riscos laborals estableix l'obligació d'avaluar tots els riscos existents en el lloc de treball. Els riscos psicosocials i, en particular, l'estrès laboral suposen un dels problemes de seguretat i salut en el treball més complexos i que estan en progressiu augment, ja que “més de la meitat dels treballadors de la UE indiquen que l'estrès és habitual en el seu lloc de treball”. La irrupció del teletreball degut a la pandèmia de 2020, així com l'alta volatilitat, incertesa i complexitat de l'entorn en el qual desenvolupen la seva activitat les empreses han aguditzat uns certs riscos psicosocials ja existents.
A més, Inspecció del Treball ha assenyalat en el seu criteri tècnic 104/2021 les pautes que aplicarà en les actuacions que dugui a terme en les empreses o organitzacions, fet que mostra la rellevància d'aquests riscos dins de l'àmbit laboral.
La resposta és SÍ. Independentment de la grandària, antiguitat o del nombre de centres de treball que existeixin, sempre ha d'efectuar-se una avaluació de riscos psicosocials.
Aquesta avaluació pot dur-la a terme el propi empresari, si disposa la qualificació i els mitjans necessaris per a efectuar-la, o pot fer-la el tècnic del servei de prevenció aliè. En qualsevol cas, per a la realització de l'avaluació serà necessari:
a) Que la direcció de l'empresa estigui implicada en la seva realització i que els treballadors siguin consultats.
b) Cobrir tots els llocs de treball.
c) Que la persona que realitzi l'avaluació posseeixi la capacitació tècnica adequada.
L'avaluació de riscos psicosocials s'emmarcarà dins de l'avaluació general de riscos preferiblement, però també pot dur-se a terme de manera separada, ja sigui d'a través d'una avaluació simultània de tots els llocs o mitjançant una valoració per seccions o centres de treball.
La empresa ha de proveir tota la informació necessària, així com facilitar que el tècnic de prevenció pugui recollir totes les dades i fer les entrevistes necessàries. També haurà de garantir el dret a la intimitat i confidencialitat de les dades.
Independentment que avaluar els riscos psicosocials és una obligació legal, també pot ser una oportunitat per a millorar la salut de les persones i detectar situacions tant relacionals com organitzacionals que estan danyant a l'organització en forma de rotació, absentisme laboral, disminució de la productivitat, major sinistralitat, etc.
Una vegada hàgim obtingut els resultats de l'avaluació, s'han de determinar les mesures preventives a adoptar. És fonamental que l'informe realitzat amb el tècnic de prevenció reflecteixi unes mesures concretes i clares, que siguin útils i que l'empresa pugui implementar. L'empresa ha de saber què fer, com fer-ho i quan.
La direcció de l'empresa té la responsabilitat de destinar els recursos necessaris perquè les mesures preventives suggerides es duguin a terme en el temps i termini establert. D'altra banda, també té l'obligació de realitzar un seguiment, verificar el seu compliment i avaluar la seva eficàcia. En el cas que l'avaluació hagi estat implementada pel servei de prevenció aliè, serà aquest servei extern qui assessori l'empresa en aquestes obligacions.
Quan es detecti que les mesures preventives no estan obtenint l'eficàcia desitjada.
Quan es produeixin canvis substancials en les condicions de treball.
Quan es detectin danys a la salut, queixes o denúncies.
Una adequada intervenció i gestió dels riscos psicosocials redundarà en una millora de la productivitat, de la satisfacció del client, de les dades de sinistralitat i de la salut de les persones treballadores.
Criteri Tècnic OE ITSS núm. 104/2021 sobre actuacions de la Inspecció de Treball i Seguretat Social en Riscos Psicosocials. Ministeri de Treball i Economia Social.
Llei 31/1995, de 8 de novembre, de Prevenció de Riscos Laborals. https://www.boe.es/eli/es/l/1995/11/08/31/con
Ruiz J. (22/06/2021). Psicosociologia i ara què? SL01E23. Safety Leaders Podcast. PrevenControl.
Última actualització: 18/08/2021
¡Nuevo vídeo! Descubre nuestro nuevo centro asistencial y administrativo de Ibiza con todo detalle. Más de 1.000 m2 para cuidar la salud de los trabajadores de capital pitiusa.