Mutua Balear
Mutua Balear és una de les institucions emblemàtiques de les Illes. En 1922 va començar la seva marxa de la mà d'un grup d'empresaris que van crear la Mutualitat d'Accidents de Mallorca. Anys més tard, en 1936, com a conseqüència del seu creixement i d'ampliar la seva presència a la resta d'Illes, adquireix la nova denominació de Mutua Balear de Previsió i Assistència Social.
Va començar a funcionar de manera efectiva a partir de 1939, adquirint en pocs anys un notable creixement, la qual cosa va portar als seus mutualistes a la constitució d'una nova societat d'assegurances de nova creació (Mare Nostrum) l'any 1945, que va assumir part dels seus riscos i que va complementar l'oferta de serveis per tots els mutualistes.
Malgrat aquell traspàs, Mútua Balear va continuar subsistint en la cobertura del segur de malaltia i en la cobertura de l'assegurança d'accidents de treball en l'àmbit provincial fins a 1966, moment en què va iniciar la seva transformació en Mútua Patronal d'Accidents de Treball nº 183, d'acord amb la nova legislació de la Seguretat Social. Posteriorment, i arran de l'entrada en vigor del RD 1993/1995, va passar a denominar-se Mútua Balear d'Accidents de Treball i Malalties Professionals de la Seguretat Social nº 183.
A partir de la Llei 35/2014 de de 26 de desembre, per la qual es modifica el text refós de la Llei General de la Seguretat Social en relació amb el règim jurídic de les Mútues d'Accidents de Treball i Malalties Professionals de la Seguretat Social, pansa a denominar-se: MÚTUA BALEAR, MÚTUA COL·LABORADORA AMB LA SEGURETAT SOCIAL Nº 183.
Avui dia, Mutua Balear desenvolupa la seva activitat als diferents centres de treball que té a Balears, Canàries, Madrid, Màlaga i Cadis.
Per a això, Mutua Balear aplica un model de gestió basat en la Qualitat Total, que assegura l'eficiència en l'administració de recursos, la qualitat en la prestació de serveis, orientat a la satisfacció dels nostres clients (empreses associades, treballadors protegits i autònoms adherits), del personal de l'organització i de la societat en general. Es treballa per ser una Mútua de referència als territoris de major implantació pel volum de població protegida; per una major proximitat i coneixement de les necessitats de les nostres empreses i treballadors i ser capaços de donar solucions integrals als seus problemes allí on les necessitin.
General
Les Mútues són associacions voluntàries d'empresaris, de naturalesa privada, amb personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d'obrar, sense ànim de lucre, en les quals els empresaris actuen mancomunadamente, basant-se en el principi de solidaritat, i a través de les quals, en l'exercici de la seva responsabilitat, col·laboren en la gestió de prestacions públiques de la Seguretat Social.
- Per Contingències Professionals (Accidents de treball i Malalties professionals que sofreixen els treballadors en l'entorn laboral), les mútues realitzen una gestió integral que consisteix en: activitats preventives a favor d'empreses i treballadors, assistència sanitària a treballadors accidentats o malalts, pagament de prestació econòmica temporal, assumpció del cost de les pensions d'Incapacitat Permanent, Mort o Supervivència que poguessin reconèixer-se, actuacions dirigides a la rehabilitació, readaptació i reinserció del treballador al món laboral, abonament de la prestació econòmica per risc durant l'embaràs i durant la lactància natural per a aquelles treballadores que no hagin pogut situar-se en un lloc de treball sense risc per al seu embaràs o la lactància, i finalment, l'abonament d'una prestació econòmica a aquells treballadors que es veuen obligats a reduir la seva jornada laboral per cuidar d'un menor afectat per càncer o una altra malaltia greu. Tot això, d'acord amb els requisits legalment establerts.
Por Contingencias Comunes (enfermedades o accidentes que sufren los trabajadores fuera del entorno laboral): las Mutuas abonan una prestación económica desde el 16º día de baja laboral (desde el 4º día para los trabajadores autónomos), y realizan un control y seguimiento personalizado de los procesos de baja.
- Quant a Altres Prestacions, servei i activitats que els hagin estat o els siguin legalment atribuïts, les Mútues es fan càrrec d'abonar la prestació pel Cessament d'Activitat dels Treballadors Autònoms a aquells treballadors que per causes objectives han hagut de cessar en la seva activitat.
- Les Mútues estan autoritzades pel Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social i sotmeses al seu control i tutela. La seva comptabilitat es regeix pel Pla General de Comptabilitat de la Seguretat Social, havent de rendir comptes davant el Tribunal de Comptes i sent fiscalitzades per la Intervenció General de la Seguretat Social. Els seus Pressupostos anuals s'integren al Pressupost de la Seguretat Social i, a través d'aquest, als Pressupostos Generals de l'Estat.
Òrgans de Govern
Els Òrgans de Govern de les Mútues son:
- La Junta General, que és l'Òrgan superior de govern de l'entitat i està integrada per tots els empresaris associats.
- La Junta Directiva que, elegida por la Junta General, tiene a su cargo el gobierno directo de la entidad, quedando limitada a 20 miembros como máximo y formando parte de la misma un representante de los trabajadores al servicio de la entidad. Este órgano, bajo su vigilancia y sin perjuicio de su responsabilidad, designa al Director Gerente, con sujeción a los trámites legalmente establecidos
- Membres de la Junta Directiva
Son Òrgans de Participació de les Mútues:
- La Comissió de Control i Seguiment, que és l'òrgan que intenta traslladar la participació institucional al control i seguiment de la gestió de cada Mútua i està composta per representants dels empresaris associats i dels treballadors protegits. Membres de la CCS
- La Comissió de Prestacions Especials, que és l'òrgan de participació dels treballadors protegits en la Mútua en la dispensació dels beneficis de l'assistència social que atorga, i està composta per representants dels empresaris i dels treballadors. Membres Comisió Prestacions Especials.
- A més del control intern pels propis òrgans de la Mútua, el seu funcionament està sotmès a l'adreça i tutela del Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social, el qual l'exerceix a través de la Secretaria d'Estat de la Seguretat Social. De la citada Secretaria depèn la Direcció general d'Ordenació de la Seguretat Social, a la qual correspon exercir el seguiment en l'ordre econòmic i pressupostari de les Mútues i coordinar i tutelar la gestió que realitzen.
Sense perjudici d'aquesta tutela, l'Actuació de la Mútua està també subjecta als següents controls externs:
Control financiero, a través de la Intervención General de la Seguridad Social.
- Control del Compliment de la normativa de Seguretat Social, a través de la Inspecció de Treball i Seguretat Social.
- Control del compliment de la normativa en matèria de Sanitat, a través de les Inspeccions de Serveis Sanitaris corresponents.
Normativa d'aplicació
Les Mutes són associacions voluntàries d'empresaris, de naturalesa privada, amb NORMATIVA D'APLICACIÓ.
Actualment, les normes bàsiques del Règim Jurídic i funcionament de les Mútues es contenen en la Llei General de la Seguretat Social, aprovada pel Reial decret Legislatiu 1/1994, de 20 de juny, i en el Reial decret 1993/1995, de 7 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de Col·laboració en la gestió de les Mútues d'Accidents de Treball.
A més, ens regim per un ampli ventall normatiu, del que destaquen:
- Llei 35/2014, de 26 de desembre, per la qual es modifica el text refós de la Llei General de la Seguretat Social en relació amb el règim jurídic de les Mútues d'Accidents de Treball i Malalties Professionals de la Seguretat Social.
- Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
- Llei 2/2011, de 4 de març, d'Economia Sostenible
- Llei 47/2003, de 26 de novembre, General Pressupostària.
- Llei 36/2011, de 10 d'octubre, Reguladora de la Jurisdicció Social.
- Reial decret 295/2009, de 6 de març, pel qual es regulen les prestacions econòmiques del sistema de la Seguretat Social per maternitat, paternitat, risc durant l'embaràs i risc durant la lactància natural.
- Reial decret 1148/2011, de 29 de juliol, per a l'aplicació i desenvolupament, en el sistema de la Seguretat Social, de la prestació econòmica per cura de menors afectats per càncer o una altra malaltia greu.
- Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei General de la Seguretat Social
- Ordre TIN/246/2010, de 4 de febrer, per la qual es fixen les compensacions a satisfer als membres de la junta directiva i de la comissió de prestacions especials de les mútues d'accidents de treball i malalties professionals de la Seguretat Social, per la seva assistència a les reunions d'aquests òrgans.
- Reial decret 625/2014, de 18 de juliol, pel qual es regulen determinats aspectes de la gestió i control dels processos per incapacitat temporal en els primers tres-cents seixanta-cinc dies de la seva durada.
- Llei 20/2007, d'11 de juliol, de l'Estatut del Treballador Autònom.
- Llei 31/1995, de 8 de novembre, de Prevenció de Riscos Laborals.
- Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014.
- Llei orgànica 3/2018 de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals.
- Estatuts Socials
- Llei 41/2002, de 14 de novembre, bàsica reguladora de l'autonomia del pacient i de drets i obligacions en matèria d'informació i documentació clínica.
- I totes aquelles normes de general i pertinent aplicació.