A continuació, resumim el contingut més destacat d'aquesta nova norma, capítol a capítol.
Té per objecte l'adopció de mesures urgents de resposta davant els danys causats per la DANA en els municipis inclosos en l'annex[1] de la norma entre el 28 d'octubre i el 4 de novembre de 2024.
Les mesures adoptades s'aplicaran a les persones i entitats que hagin sofert danys en els seus béns o drets a causa de la DANA sempre que s'acreditin els requisits previstos en la norma. Les localitats previstes en l'annex de la norma es podran veure modificades en funció de l'evolució dels danys produïts.
En els supòsits de defunció i incapacitat es concediran ajudes segons el Reial decret 307/2005, de 18 de març, pel qual es regulen les subvencions en atenció a determinades necessitats derivades de situacions d'emergència o de naturalesa catastròfica, i s'estableix el procediment per a la seva concessió amb les següents especialitats:
- L'ajuda per defunció és de 72.000 euros.
- S'elimina el requisit de dependència econòmica.
- Les ajudes per danys en habitatge són:
Destrucció total: 60.480 euros.
Danys estructurals: 41.280 euros.
Danys no estructurals: 20.640 euros.
Danys en estris de primera necessitat: 10.320 euros.
Danys en elements comuns d'una Comunitat de Propietaris: 36.896 euros.
Per a acreditar la titularitat dels immobles s'acceptaran documents com ara rebuts de pagament de l'Impost sobre Béns immobles (IBI) o altres d'anàloga naturalesa. Per a valorar danys d'aquells immobles i estris de primera necessitat que no comptin amb segur, s'admetrà un informe pericial validat per l'Ajuntament.
Quan la persona interessada hagués estat indemnitzada pel Consorci de Compensació d'Assegurances es podrà concedir una subvenció de fins al 7% de la quantia dels danys indemnitzables produïts pel sinistre, fins a l'import màxim de 36.896 euros sense que, en cap cas, la suma d'aquesta subvenció i la indemnització que correspongui abonar en concepte de segur, o qualsevol altra subvenció o ajuda pública o privada, superi el valor del mal o perjudici produït. En aquests casos, la persona interessada haurà de presentar una certificació expedida per la seva entitat asseguradora acreditativa que aquesta no ha abonat en tot o en part l'import corresponent.
Les sol·licituds es presentaran en un termini de dos mesos des de la publicació del decret.
S'estableix un règim específic d'ajudes a corporacions locals per a afrontar les despeses derivades de situacions d'emergència provocades per la DANA, que podran cobrir el 100% de les despeses d'emergència.
És important destacar que les ajudes no estan destinades a la reparació o reposició d'infraestructures que són competència del Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica. No obstant això, es contempla la subvenció d'actuacions que siguin inajornables i que tinguin com a objectiu garantir la vida i seguretat de les persones, així com el funcionament dels serveis públics essencials. Entre aquestes actuacions s'inclouen l'evacuació , l'allotjament i l'alimentació de les persones afectades, així com la retirada de llots i sorres, la neteja de vies i entorns públics, i l'eliminació d'estris inservibles que siguin necessaris per a complir amb aquests fins.
S'exclouen del finançament els treballs realitzats amb mitjans propis de la corporació local, ja siguin materials, com a maquinària o eines, o humans, referint-se a personal contractat abans dels esdeveniments que van causar l'emergència. A més, no se subvencionaran les despeses de personal relacionats amb serveis de bombers, policia local, protecció civil i altres serveis similars.
Les sol·licituds per a accedir a aquestes ajudes hauran de presentar-se en un termini de dos mesos a partir de la publicació del decret.
El Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica podrà concedir subvencions a les entitats locals esmentades en l'annex de norma per a projectes relacionats amb sinistres, que incloguin obres de reparació, restitució o reconstrucció d'infraestructures i serveis municipals, provincials o insulars, incloent-hi la xarxa viària. Les subvencions s'atorgaran de manera directa.
Les indemnitzacions de l'assegurança de riscos extraordinaris abonades pel Consorci de Compensació d'Assegurances no tindran deducció per franquícia per a assegurats amb un import net de xifra anual de negocis inferior a 6.000.000 euros. Aquest import es basa en els comptes anuals aprovats o en els ingressos declarats en l'impost sobre la renda de les persones físiques de l'exercici anterior. Per a assegurats que superin aquesta xifra, s'aplicarà la franquícia de l'Ordre ECC/2845/2015, sense perjudici de les ajudes previstes en l'article 3 d'aquest RDL.
El Consorci de Compensació d'Assegurances sol·licitarà directament certificats de defunció i del Registre de Contractes d'Assegurances per a verificar l'existència d'assegurances de cobertura de defunció contractats per les persones mortes a causa dels fets esmentats en l'article 1 de la norma, en el marc de la tramitació d'indemnitzacions per danys a les persones en l'assegurança de riscos extraordinaris, conforme a la Llei 20/2005, de 14 de novembre.
La Agència Estatal d'Administració Tributària estableix que els obligats tributaris amb un volum d'operacions en 2023 inferior a 6.010.121,04 euros i aquells sense activitats econòmiques en zones afectades per l'emergència, tindran els seus terminis de presentació i ingrés de declaracions tributàries, que vencen entre el 28 d'octubre i el 31 de desembre de 2024, estesos fins al 30 de gener de 2025. També s'aplica per als grups d'entitats en l'Impost sobre el Valor Afegit i l'Impost de societats. A més, s'amplia el termini per a la remissió de registres de facturació de novembre fins al 16 de desembre de 2024.
Els obligats tributaris que compleixin amb els requisits podran sol·licitar ajornaments de fins a 24 mesos sense interessos durant els primers sis mesos per a deutes tributaris la presentació dels quals finalitzi entre el 28 d'octubre de 2024 i el 30 de gener de 2025.
Els terminis per a subhastes i requeriments també s'estendran fins al 30 de gener de 2025. Les resolucions notificades entre el 28 d'octubre i el 30 de gener de 2025 es consideraran notificades, i els terminis per a recursos de reposició s'amplien fins al 30 de gener de 2025, tret que la norma general disposi un termini major.
S'estenen els terminis fins al 5 de febrer de 2025 per als ingressos i fraccionaments. Aquells que es beneficiïn d'aquesta ampliació es consideraran al corrent de les seves obligacions tributàries. No obstant això, l'anterior, si un obligat tributari atén requeriments, al·legacions o sol·licituds d'informació sense utilitzar l'ampliació de terminis, aquest tràmit es considerarà realitzat. El període entre el 28 d'octubre i el 30 de gener de 2025 no computarà per als terminis de procediments tributaris, encara que l'Administració podrà realitzar tràmits necessaris. Les resolucions notificades entre aquestes dates es consideraran notificades, i el termini per a recórrer no començarà fins que finalitzi aquest període. Els terminis per a interposar recursos que no hagin conclòs el 28 d'octubre de 2024 s'estendran fins al 30 de gener de 2025.
Es consideren inembargables tant les ajudes previstes com les devolucions tributàries derivades de les mesures fiscals previstes en el reial decret llei.
Els terminis de presentació de declaracions cadastrals que vencen entre el 28 d'octubre i el 31 de desembre s'estendran fins al 30 de gener de 2025
Els terminis per a interposar recursos i reclamacions economicoadministratives contra actes de la Direcció General del Cadastre, així com per a formular al·legacions i atendre requeriments cadastrals que no concloguin el 28 d'octubre de 2024, també se suspendran fins al 30 de gener de 2025.
Aquestes mesures apliquen a tots els obligats amb domicili fiscal en els municipis de l'annex del present reial decret llei i als titulars de béns immobles urbans, rústics i de característiques especials inclosos en aquest.
S'estableix un sistema d'ajudes directes per a l'exercici 2024 dirigit a obligats tributaris, empresaris o professionals que, a 28 d'octubre de 2024, tinguin el seu domicili fiscal en la «Zona afectada greument per una emergència de protecció civil» declarada. Els beneficiaris inclouen treballadors autònoms i entitats amb personalitat jurídica a Espanya, que han d'estar donats d'alta en el cens corresponent a aquesta data i mantenir-se fins al 30 de juny de 2025.
L'import de les ajudes per a persones jurídiques es determina segons el volum d'operacions de l'exercici 2023, amb sumes d'ajudes de 10.000 a 150.000 euros, que varien depenent del volum de la xifra de negocis (de menys d'1 milió d'euros a més de 10 milions d'euros). Els professionals persones físiques rebran un import únic de 5.000 euros.
Les sol·licituds es presentaran en la Seu electrònica de l'Agència Estatal d'Administració Tributària entre el 19 de novembre i el 31 de desembre de 2024, i hauran d'incloure un compte bancari per a l'abonament. L'ajuda s'abonarà mitjançant transferència a partir de l'1 de desembre, considerant-se notificat l'acord de concessió per la recepció de la transferència. Si no s'efectua el pagament en un termini de tres mesos després de la finalització del termini de presentació, la sol·licitud es considerarà desestimada, podent interposar-se recurs. L'Agència Estatal d'Administració Tributària gestionarà les sol·licituds i la seva publicitat es realitzarà en la Base de dades Nacional de Subvencions.
Es concedeix l'exempció de quotes de l'Impost sobre Béns immobles per a 2024 a béns danyats per la DANA en els municipis de l'annex, quan s'acrediti que va haver-hi reallotjament total o parcial en altres habitatges o locals, o pèrdues agrícoles no assegurades.
S'atorga una reducció en l'Impost sobre Activitats Econòmiques per a 2024 a indústries i comerços afectats per la DANA, proporcional al temps de cessament d'activitat fins al seu reinici en condicions de normalitat, sempre que haguessin hagut de ser objecte de reallotjament o s'hagin produït danys que obliguin al tancament temporal de l'activitat.
Les exempcions i reduccions de quotes en els tributs inclouen els recàrrecs autoritzats sobre aquests. Els contribuents que van pagar els rebuts corresponents dels impostos esmentats anteriorment podran sol·licitar la devolució.
Exempció de taxes de la Direcció Central de Trànsit per baixes de vehicles i duplicats de permisos a causa de la DANA, sempre que s'acrediti assegurança obligatòria. També, exempció de taxes del DNI per a residents en els municipis de l'annex fins al 30 de gener de 2025.
Les ajudes per danys personals estaran exemptes de l'IRPF..
Exempció de la taxa d'acreditació cadastral per a certificacions d'immobles en els municipis de l'annex.
Per a les activitats agràries afectades per sinistres, el Ministeri d'Hisenda podrà autoritzar la reducció dels índexs de rendiment net, conforme a l'article 37.4.1r del Reglament de l'IRPF. Aquesta autorització es basarà en els informes del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació.
Las inversions per a reparar els danys de la DANA, segons l'Acord de Consell de Ministres del 5 de novembre de 2024, realitzades per entitats locals que compleixin amb els requisits de la Llei orgànica 2/2012, es consideraran inversions financerament sostenibles. Aquestes inversions s'executaran amb caràcter prioritari.
La Comissió Delegada del Govern per a Assumptes Econòmics podrà aprovar la cobertura de necessitats financeres per a 2024 i 2025 derivades de la catàstrofe per a les entitats locals. L'acord de la comissió establirà les condicions financeres i procediments aplicables.
Per als obligats tributaris que no hagin realitzat l'ingrés del segon termini de l'IRPF de 2023 en entrar en vigor aquest RDL s'estendrà el període voluntari de pagament fins al 5 de febrer de 2025. Es consideraran al corrent de les seves obligacions tributàries.
En cas de domiciliació, les entitats col·laboradores no carregaran el segon termini de l'impost per als obligats tributaris amb domicili fiscal a la província de València fins al 5 de febrer de 2025.
Per a aquells obligats tributaris amb domicilis en municipis de l'annex, que tinguin domiciliat el pagament en una entitat financera i s'hagi realitzat el càrrec, es procedirà a la retrocessió del citat pagament en els tres dies hàbils següents a la comunicació de la AEAT, i el càrrec es realitzarà novament el 5 de febrer de 2025.
L'extensió del termini de presentació i ingrés de declaracions i autoliquidacions per als obligats tributaris de l'article 8 no s'aplica a l'autoliquidació de règims especials per a subjectes passius que prestin serveis a no subjectes passius, vendes a distància de béns, la declaració recapitulativa d'operacions intracomunitàries, ni a les declaracions d'intercanvi de béns a la UE, regulades per l'Ordre HFP/1480/2021, de 28 de desembre.
Es detallen les exempcions en la cotització a la Seguretat Social per a empreses que operen en les localitats de l'annex i que han vist limitades les seves activitats.
Aquestes empreses podran beneficiar-se d'una exempció del 100% de l'aportació empresarial a la Seguretat Social (per CC, CP i conceptes de recaptació conjunta) respecte a les quotes reportades entre novembre de 2024 i febrer de 2025. El procediment per a accedir a aquestes exempcions es regirà pel que s'estableix en la disposició addicional quarantena quarta de la Llei General de la Seguretat Social.
S'estableix la possibilitat d'ajornament i moratòria en el pagament de les cotitzacions a la Seguretat Social.
Les empreses i treballadors autònoms que estiguin al corrent en les seves obligacions a la Seguretat Social i no tinguin altres ajornaments en vigor, podran sol·licitar a través del Sistema XARXA, ajornament per a les quotes la meritació de les quals es produeixi entre octubre de 2024 a gener de 2025 en el cas d'empreses , i entre els mesos de novembre de 2024 a febrer de 2025 en el cas de treballadors autònoms. Aquest ajornament es regirà per condicions específiques. Serà aplicable un interès reduït del 0,5% . La concessió es realitzarà mitjançant una única resolució, independentment dels mesos que abasti, i s'amortitzarà a través de pagaments mensuals amb un termini d'amortització de quatre mesos per cada mensualitat sol·licitada, sense que el total excedeixi de 16 mensualitats. El primer pagament es durà a terme a partir del mes següent a la resolució.
Alternativament, es contempla la possibilitat de sol·licitar una moratòria de fins a un any sense interessos per al pagament de les cotitzacions a la Seguretat Social i conceptes de recaptació conjunta. Aquesta moratòria serà vàlida per a les cotitzacions la meritació de les quals tingui lloc entre els mesos de novembre de 2024 a febrer de 2025 i per als treballadors autònoms entre desembre de 2024 a març de 2025.
És important destacar que l'ajornament i la moratòria són incompatibles; si se sol·licita un, no es podrà sol·licitar l'altre, i les sol·licituds d'ajornament seran considerades no presentades si ja s'ha concedit la moratòria.
Així mateix, la moratòria serà incompatible amb les exempcions en la cotització esmentades en l'article 18 i amb el que es disposa en l'article 20, que tracta sobre l'ampliació del termini reglamentari d'ingrés de les quotes. Les sol·licituds de moratòria implicaran la inaplicació de l'article 20 en relació amb l'ingrés de les quotes de Seguretat Social.
Tant les sol·licituds d'ajornament com les de moratòria hauran de presentar-se abans del transcurs dels deu primers dies naturals de cadascun dels terminis reglamentaris d'ingrés corresponents a les quotes esmentades.
S'amplia el termini reglamentari d'ingrés de les quotes de Seguretat Social i per conceptes de recaptació conjunta en un mes per a les empreses i treballadors autònoms (RETA) que tinguin el seu domicili de residència o activitat en les localitats especificades en l'annex del reial decret llei, aplicable a les meritacions que ocorrin entre els mesos d'octubre de 2024 a gener de 2025 per a empreses i novembre de 2024 a febrer de 2025 per a autònoms.
S'estableix també una ampliació d'un mes per a Règim Especial de la Seguretat Social per als Treballadors de la Mar, treballadors per compte propi o autònoms, aplicable a les meritacions que tinguin lloc entre octubre de 2024 i gener de 2025, permetent així un alleujament temporal als treballadors en aquestes àrees.
Se suspèn l'inici i la prossecució dels procediments de recaptació de les quotes de Seguretat Social i altres conceptes de recaptació conjunta, per a les empreses amb domicili d'activitat en les localitats de l'annex del reial decret llei, així com dels treballadors autònoms (de qualsevol règim) i amb domicili de residència o activitat en les indicades localitats. Aquesta suspensió s'estendrà des del 7 de novembre de 2024 fins al 28 de febrer de 2025.
Les liquidacions de quotes de Seguretat Social i recaptació conjunta de setembre de 2024 es podran presentar i ingressar al novembre de 2024 sense recàrrec per a empreses amb domicili d'activitat en les localitats de l'annex d'aquest reial decret llei, aplicant-se el mateix a liquidacions complementàries d'octubre de 2024, si no s'han ingressat abans de l'entrada en vigor del reial decret llei.
Els ingressos de quotes d'octubre de 2024 reportades per autònoms, amb domicili de residència o activitat, en les mateixes localitats de l'annex, si no s'han ingressat abans de l'entrada en vigor d'aquest decret, podran realitzar-se al novembre de 2024 sense recàrrec, amb la mateixa ampliació de termini per a liquidacions complementàries d'octubre de 2024.
Les sol·licituds de baixa de treballadors per compte d'altri en codis de compte de cotització d'empreses amb domicili d'activitat en les localitats de l'annex, que tinguin lloc a conseqüència del cessament d'activitat per la DANA, amb efectes entre el 28 d'octubre de 2024 al 28 de febrer de 2025, es podran presentar dins dels trenta dies naturals següents al cessament. Les variacions de dades per suspensions o reduccions de jornada es podran sol·licitar fins a l'última sol·licitud de càlcul de liquidació de quotes (expedient de regulació d'ús de l'article 18 del reial decret llei). També s'acceptaran sol·licituds de baixa de treballadors per compte propi en zones afectades, dins del mateix termini de trenta dies naturals.
Els treballadors autònoms en el Règim Especial de la Seguretat Social dels treballadors per Compte Propi o Autònoms, en el Règim Especial de la Seguretat Social dels treballadors de la Mar i en el Sistema Especial per a Treballadors per Compte Propi Agraris, que cessin totalment, de manera definitiva o temporal, en la seva activitat a causa dels sinistres descrits en l'article 1 d'aquest reial decret llei, podran sol·licitar la prestació de cessament d'activitat sense necessitat d'aportar documents que acreditin força major .
Aquesta prestació serà reconeguda provisionalment amb efectes el 29 d'octubre de 2024 per les mútues col·laboradores o l'Institut Social de la Marina. No s'exigirà l'acreditació de la impossibilitat per a desenvolupar l'activitat, sense perjudici que l'òrgan gestor requereixi amb posterioritat al beneficiari per a aquesta aportació.
El temps de percepció d'aquestes prestacions no es computarà per als períodes màxims establerts en l'article 338 de la LGSS.
Es considerarà complert el requisit de període mínim de cotització de dotze mesos per als afectats pels sinistres (s'elimina manca). Els treballadors que gaudeixin de bonificacions o reducció en les quotes de la Seguretat Social no perdran el seu dret a elles mentre sol·licitin l'alta després de finalitzar la prestació.
En les localitats de l'annex d'aquest reial decret llei i pels fets derivats de la DANA, des del 29 d'octubre fins al 30 de novembre, serà aplicable el següent:
- Els processos d'incapacitat temporal derivats de contingència comuna, es consideraran excepcionalment com assimilats a accident de treball, exclusivament a l'efecte de la prestació econòmica del sistema de Seguretat Social. Seran certificats i codificats pel metge del Servei Públic de Salut segons el determinat pel Ministeri de Sanitat i l'Institut Nacional de la Seguretat Social.
- Les pensions d'incapacitat permanent, mort i supervivència, així com la prestació per incapacitat permanent parcial, derivades dels sinistres esmentats, també tindran aquesta consideració excepcional assimilada a accident de treball, a l'efecte del càlcul de la seva quantia econòmica.
- Respecte dels processos derivats d'accident de treball, tant la incapacitat temporal com les prestacions econòmiques d'incapacitat permanent, mort i supervivència, se'ls reconeixerà tal condició sense que resulti d'aplicació el que es preveu en l'article 156.4 a) del text refós de la Llei General de la Seguretat Social (que desqualifica com a accident de treball l'ocasionat per força major).
- Totes dues mesures s'aplicaran a treballadors per compte propi o aliè que estiguin en alta en qualsevol dels règims de Seguretat Social en la data del fet causant.
En els casos en què una persona interessada no pugui presentar un document per al reconeixement o revisió del dret a prestacions de la seguretat social, s'admetrà una declaració responsable conforme a l'article 69 de la Llei 39/2015. Si manca de document d'identitat i no té certificat electrònic, s'acceptarà la identitat declarada, subjecte a verificacions per part de l'entitat gestora a través del Sistema SVDIR i altres mecanismes establerts en els Reials decrets 522/2006 i 523/2006, així com la Consulta de Dades Padronals (SECOPA).
A cada beneficiari de l'ingrés mínim vital en les localitats de l'annex d'aquest reial decret llei, se'ls reconeixerà un increment extraordinari del 15% en la prestació vigent des de novembre de 2024 fins a gener de 2025. Aquest increment aplicarà també a sol·licituds presentades abans del 31 de desembre de 2024 que no hagin estat resoltes. L'actualització de la quantia de la prestació no afectarà aquest increment, sempre que es mantingui el dret a la percepció. Per a l'any 2024, es considerarà l'import anual de les pensions no contributives segons l'article 78.5 del Reial decret llei 8/2023, i per a 2025, es prendrà l'import sense incloure l'increment extraordinari.
Les pensions no contributives per jubilació i invalidesa de beneficiaris amb domicili en les localitats de l'annex d'aquest reial decret llei s'incrementaran un 15 per cent de manera extraordinària, en les mensualitats de novembre de 2024 a gener de 2025, totes dues incloses.
El Ministeri d'Economia, Comerç i Empresa atorgarà avals per a finançar danys des del 29 d'octubre de 2024. Es podran destinar fins a 5.000 milions d'euros en avals fins al 31 de desembre de 2025, amb possibilitat d'extensió.
Les condicions i requisits s'establiran per Acord de Consell de Ministres, complint amb la normativa de la Unió Europea en matèria d'Ajudes d'Estat.
Els avals atorgats es regiran pel règim de recuperació i cobrança de la Llei 16/2022, de 5 de setembre, que reforma la Llei Concursal. Es considerarà garantia financera la pignoració o cessió de drets de crèdit derivats d'indemnitzacions del Consorci de Compensació d'Assegurances o ajudes administratives per DANA, aplicable a consumidors, petites i microempreses.
S'estableix la suspensió de les obligacions de pagament d'interessos i principal per a préstecs i crèdits, tant al corrent com no, amb i sense garantia hipotecària, per a afectats pel DANA en les localitats de l'annex.
Beneficiaris de la suspensió d'obligacions de pagament d'interessos i principal de préstecs i crèdits anteriors a la publicació del reial decret llei:
1. Persones físiques i jurídiques amb facturació inferior a 6 milions d'euros en l'últim exercici, amb garantia hipotecària sobre immobles en localitats de l'annex.
2. Persones físiques residents en la zona esmentada i treballadors autònoms o persones jurídiques amb facturació inferior a 6 milions, l'activitat principal dels quals estigui en aquesta zona, incloent-hi sectors agraris, pesquers, marins, forestals, i comercials.
Els contractes d'arrendament financer i finançament de circulant estan inclosos en la suspensió, sense pèrdua de beneficis fiscals.
Els fiadors, avaladors i hipotecants no deutors poden exigir que el creditor esgoti el patrimoni del deutor principal abans de reclamar-los el deute garantit, durant la vigència de la suspensió d'obligacions derivades de contractes de crèdit, segons l'article 32, malgrat haver renunciat al benefici d'excussió.
La condició de beneficiari segons l'article 32 ha d'acreditar-se de la manera següent:
Operacions amb garantia hipotecària: només es requereix una sol·licitud.
Operacions sense garantia hipotecària de persones físiques: es necessita un certificat d'empadronament o document que acrediti la residència en les localitats de l'annex del reial decret llei.
Operacions sense garantia hipotecària de treballadors per compte propi i persones jurídiques: s'ha de presentar un document que acrediti un volum de facturació inferior a 6 milions d'euros en l'últim exercici tancat, o una declaració responsable.
Operacions amb diversos deutors principals: n'hi ha prou amb la sol·licitud d'un, sempre que no hi hagi oposició expressa i per escrit dels altres deutors abans de la concessió.
Els deutors que s'acullin a la suspensió d'obligacions de contractes de préstec o crèdit, segons l'article 32, podran sol·licitar una moratòria al creditor dins dels tres mesos des de l'entrada en vigor del reial decret llei. Al costat de la sol·licitud, hauran de presentar la documentació de l'article 34 i especificar si són assalariats o autònoms, així com la seva activitat econòmica.
El creditor haurà de suspendre les obligacions del contracte de préstec o crèdit en un termini de quinze dies des de la sol·licitud, amb efectes retroactius. L'entitat comunicarà la suspensió al Banc d'Espanya, i els imports no es consideraran vençuts. No es requereix acord entre les parts per a la suspensió, que ha de formalitzar-se en escriptura pública si hi ha garantia hipotecària, inscrivint-se en el Registre de la Propietat. Les garanties es mantenen sense necessitat de consentiment. Si s'acorda una novació, s'inclourà la suspensió en el nou contracte. Els drets aranzelaris notarials i registrals derivats de la suspensió seran pagats pel creditor, amb bonificacions del 75% i 50% en uns certs casos, i tarifes mínimes de 10 euros i màximes de 30 euros o 20 euros, segons correspongui.
La moratòria suspendrà el deute de préstecs i crèdits per tres mesos, incloent-hi el deute impagat. Després, s'estendrà la moratòria per nou mesos per al pagament de capital, mantenint-se el cobrament d'interessos. Durant els primers tres mesos, el creditor no podrà exigir el pagament de quotes ni reportaran interessos. La clàusula de venciment anticipat s'inaplicarà. Per a préstecs sense garantia hipotecària, el venciment s'ampliarà pel temps de la suspensió. En préstecs amb avals de l'ICO , si es necessita estendre el termini d'amortització, haurà d'ajustar-se a les normatives corresponents. La suspensió d'interessos no s'aplicarà a deutors o contractes distints als regulats en aquest reial decret llei.
El deutor d'un crèdit que hagi utilitzat les mesures de moratòria sense complir els requisits de l'article 32, serà responsable dels danys i perjudicis, així com de les despeses generades per aquestes mesures. Les quotes suspeses es consideraran vençudes des de la seva data d'exigibilitat. L'import dels danys i despeses no podrà ser inferior al benefici obtingut indegudament pel deutor.
Les entitats prestadores supervisades pel Banc d'Espanya hauran de complir amb normes d'ordenació i disciplina. L'incompliment serà sancionat segons la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris. Mensualment, hauran d'informar sobre sol·licituds i suspensions de pagaments, així com dades sobre deutors i la seva activitat econòmica.
La suspensió del deute hipotecari segons aquest reial decret llei no es regirà per la Llei 5/2019, de 15 de març, de crèdit immobiliari.
L'entitat creditora pot elevar a escriptura pública la suspensió per a inscriure l'ampliació del termini en el Registre de la Propietat. També s'aplica a la sol·licitud de moratòria.
Després de la DANA en els territoris afectats, el Ministeri de la Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts avaluarà les circumstàncies i podrà acordar un pla d'actuació amb la Conselleria de Justícia de la Comunitat Valenciana i el Consell General del Poder Judicial per a restablir el funcionament dels òrgans judicials.
Mentre existeixin circumstàncies excepcionals que dificultin els desplaçaments del personal dels òrgans judicials, les administracions competents podran autoritzar serveis a distància. Si no es poden realitzar tots els tràmits de manera telemàtica, es garantirà l'assistència a la seu del personal que pugui desplaçar-se sense risc.
Els notaris duran a terme mesures de suport als afectats per la DANA, incloent-hi assessorament notarial i recuperació de documentació. S'habilitaran notaris per a prestar servei en la Comunitat Valenciana, autoritzant instruments per a pal·liar els danys sense reportar drets aranzelaris en actes telemàtiques. El Consell General del Notariat col·laborarà amb el Col·legi Notarial de València i podrà facilitar recursos tecnològics i econòmics.
El Col·legi de Registradors de la Propietat, Mercantils i de Béns Mobles d'Espanya oferirà notes de localització de patrimoni immobiliari de manera gratuïta a titulars que hagin perdut la seva documentació. Es publicarà en el Geoportal Registradors informació gràfica sobre: l'àmbit territorial afectat per la DANA, identificació de finques en l'àrea afectada i la seva geolocalització. S'ampliaran terminis de qualificació i despatx de documents en registres de zones sinistrades.
Entre altres mesures, les Oficines dels Registres Civils utilitzaran mitjans telemàtics per a la tramitació i comunicació amb els ciutadans durant els efectes de la DANA.
Des del 29 d'octubre de 2024 fins al 31 de gener de 2025, se suspenen els terminis per a l'exercici del dret de desistiment per part de les persones consumidores o usuàries residents en les zones afectades, segons l'annex. Això inclou l'exempció de la presentació de documents que no puguin ser mantinguts o obtinguts a causa de la DANA, conforme a la Llei General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris.
Els contractes signats abans del 29 d'octubre de 2024 per consumidors en zones afectades, ja siguin de compravenda de béns o de prestació de serveis o de provisió de subministraments, seran exonerats de compliment si resulten impossibles de complir. Les quantitats abonades hauran de ser restituïdes en un termini màxim de 30 dies, sense dret a compensació addicional. En contractes de serveis de tracte successiu, el consumidor podrà optar per resoldre el contracte sense penalització o ajornar la seva execució.
Si el consumidor no pot rebre el bé o servei, podrà triar entre resoldre el contracte sense penalització o ajornar la seva execució, sense costos addicionals per represa de subministraments. En cas de resolució, l'empresari haurà de restituir les quantitats abonades en un termini màxim de 30 dies, sense dret a compensació.
Per a contractes de transport signats abans del 29 d'octubre de 2024 que afectin zones de la DANA, el consumidor podrà resoldre el contracte sense penalització abans de l'inici, amb dret al reemborsament complet, però sense compensació addicional.
Aquest article no s'aplica a contractes de préstecs i crèdits vigents celebrats abans del 29 d'octubre de 2024, que es regiran pel que es disposa en la secció 2a del capítol V.
Les persones consumidores i usuàries afectades podran exercir els seus drets mitjançant una sol·licitud a l'empresari que indiqui les causes. L'empresari verificarà l'adequació de la sol·licitud segons l'annex del reial decret llei i el seu grau d'afectació. L'acció per a exercir aquests drets prescriurà als sis mesos des del naixement del dret o des de l'entrada en vigor del decret llei si va néixer abans.
Les sol·licituds d'ajudes presentades abans de l'entrada en vigor d'aquest reial decret llei es podran tornar a presentar en el termini de dos mesos comptats a partir de la publicació en el BOE, sempre que s'hagin modificat alguna de les condicions o requisits per a la seva concessió.
Se suspenen diferents preceptes sobre residus en zones afectades per la DANA. La recollida i gestió de residus es declara servei essencial, i l'administració autonòmica podrà modificar autoritzacions necessàries per a la seva gestió. La finalització d'aquestes mesures es determinarà per Acord del Consell de Ministres, quan se superin les circumstàncies de necessitat extraordinària.
En caso que no es puguin complir les condicions de les autoritzacions d'abocaments al domini públic hidràulic a causa de la DANA, se suspendran les exigències de la legislació d'aigües. El titular de l'autorització haurà de presentar una declaració responsable davant l'administració hidràulica especificant les condicions impossibles de complir. La inexactitud o falsedat en aquesta declaració resultarà en la impossibilitat de continuar amb l'abocament i podria implicar responsabilitats penals, civils o administratives. La suspensió s'aixecarà mitjançant un Acord de Consell de Ministres, encara que l'administració hidràulica podrà exigir el compliment de les condicions originals en qualsevol moment si les circumstàncies el justifiquen.
Es crea el Mecanisme Nacional de Resposta i Reconstrucció davant la DANA a València, adscrit al GRUP TRAGSA, la presidència del qual tindrà la responsabilitat superior d'aquest. Aquest Mecanisme gestionarà i coordinarà les mesures requerides per les autoritats afectades per la DANA, declarada el 5 de novembre de 2024 com a «Zona afectada greument per una emergència de protecció civil», després dels danys ocorreguts entre el 28 d'octubre i el 4 de novembre de 2024.
Es desenvoluparà una estructura específica en el GRUP TRAGSA per a complir amb aquestes funcions, mantenint la seva vigència fins que es completi la resposta i reconstrucció necessàries. L'empresa pública TRAGSA ampliarà el seu objecte social per a incloure la recuperació i restauració dels danys causats per aquesta catàstrofe.
Amb la finalitat de facilitar la gestió d'ajudes, les persones sol·licitants estaran exemptes del requisit d'estar al corrent en obligacions tributàries o amb la Seguretat Social.
Se suspenen termes i terminis processals per a tots els ordres jurisdiccionals en els òrgans judicials de la província de València del 30 d'octubre al 10 de novembre de 2024, amb possibilitat de pròrroga pel Consell de Ministres. Aquesta suspensió no s'aplicarà a procediments d'habeas corpus, actuacions urgents en matèria de violència sobre la dona o menors, i altres accions judicials necessàries per a evitar perjudicis irreparables.
En l'ordre jurisdiccional penal, el jutge podrà acordar actuacions urgents. A més, la interrupció no afectarà la protecció de drets fonamentals, procediments de conflicte col·lectiu, internaments no volno voluntaris per trastorns psíquics, ni a mesures de protecció del menor.
Fins a l'aixecament de la suspensió dels terminis processals, el deutor en estat d'insolvència actual i amb domicili en els municipis de l'annex del reial decret llei no haurà de sol·licitar la declaració de concurs. Durant els dos mesos següents a l'aixecament, els jutges no admetran sol·licituds de concurs necessari presentades en aquest estat.
Les sol·licituds de concurs voluntari s'admetran amb preferència, encara que siguin posteriors. A més, el deutor que hagi comunicat l'obertura de negociacions amb creditors per a un pla de reestructuració no tindrà el deure de sol·licitar la declaració de concurs durant la suspensió, fins i tot si ha vençut el termini establert en l'article 611 de la Llei Concursal.
El que es preveu per a la suspensió dels terminis per als obligats tributaris i procediments davant la AEAT s'aplicarà aquells procediments iniciats abans del 28 d'octubre de 2024 que no que no hagin finalitzat, així com als procediments iniciats entre aquesta data i el 30 de gener de 2025.
S'afegeix una disposició addicional novena a la Llei 39/2015 del Procediment Administratiu Comú, que permet la suspensió de terminis administratius en zones declarades greument afectades per emergències de protecció civil.
El Consell de Ministres podrà declarar aquestes zones i establir la suspensió de terminis per a tràmits administratius per als interessats en els municipis afectats, així com per a aquells que demostrin la impossibilitat o dificultat de compliment degut a l'emergència. La suspensió es mantindrà fins que es dicti un nou acord que finalitzi aquesta mesura.
El text refós de la Llei de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/1993, de 24 de setembre, es modifica afegint un nou número 36 a l'article 45.I.B): «36. Les escriptures de formalització de moratòries de préstecs i crèdits hipotecaris o sense garantia hipotecària, en aplicació de la suspensió d'obligacions de pagament d'interessos i principal segons els articles 31 a 40 del Reial decret llei 6/2024, de 5 de novembre, per mesures davant els danys de la DANA entre el 28 d'octubre i el 4 de novembre de 2024.
📔 Resumen del Real Decreto-ley 6/2024, que recoge medidas urgentes de respuesta ante los daños causados por la (DANA) entre el 28 de octubre y el 4 de noviembre: https://www.mutuabalear.es/es/real-decreto-dana (Copia la url o visita nuestra Bio ⬆️)