És fonamental que tots els centres de treball tinguin elaborada una avaluació del risc del COVID-19, un pla de contingència i que les persones treballadores coneguin els procediments i les normes d'actuació.
Mutua Balear ha elaborat una guia per a orientar als seus mutualistes a l'hora de confeccionar un pla de contingència. Recomanem que l'elaboració del mateix es realitzi sota la supervisió del servei de prevenció propi o aliè. Consulta els detalls en https://www.mutuabalear.es/es/plan-contingencia-empresas.
Els nens, nenes i adolescents tenen menor probabilitat de sofrir complicacions de la malaltia i la majoria presenten un quadre d'infecció lleu o asimptomàtica. Encara no existeix suficient evidència científica respecte al paper que tenen els nens i nenes en la transmissió de la malaltia, encara que semblen tenir una menor capacitat de transmissió, tant cap a altres persones de la seva edat com cap a persones adultes, en contextos de transmissió comunitària controlada.
Per contacte directe amb les gotes respiratòries que es produeixen amb la tos, l'esternut o la parla d'una persona malalta. Aquestes gotes infecten a una altra persona a través del nas, els ulls o la boca directament o en tocar-se el nas, boca o ulls amb les mans brutes després d'haver tocat superfícies contaminades per aquestes gotes. Aquestes gotes poden arribar a distàncies de 1-2 metres. Les persones poden transmetre la infecció des d'uns dies abans de començar amb els símptomes i poden transmetre sent asimptomàtiques.
Els símptomes associats són molt variats, encara que els més freqüents en la infància i adolescència són febre, tos, dificultat respiratòria, mal de coll i diarrea. A més, la falta de gust i/o olfacte són símptomes freqüents. Altres símptomes com a esgarrifances, mal de cap o muscular i feblesa general també s'han associat a la malaltia.
És fonamental que tots els centres educatius tinguin elaborat un Pla d'Inici de Curs, una avaluació del risc de COVID-19, així com un Pla de Contingència que prevegin les actuacions a realitzar i els mecanismes de coordinació necessaris per als possibles escenaris que puguin donar-se. Es recomana que en cada centre educatiu hi hagi una persona responsable referent per als aspectes relacionats amb el COVID-19. També pot ser d'utilitat que els centres educatius creuen un equip COVID-19 format per la Direcció del centre, Secretaria, un o diversos membres de l'equip docent, un membre del Servei de Neteja i representació de les famílies i l'alumnat, que garanteixi el compliment dels principis bàsics i que tota la comunitat educativa està informada de la seva implementació.
Les mesures es basen en quatre principis bàsics de prevenció:
Establiment de grups de convivència estable. Un grup de convivència estable és un grup el nombre màxim del qual d'alumnes serà determinat per cada Conselleria d'Educació, prèvia autorització de l'autoritat sanitària de salut pública d'aquesta comunitat autònoma. Estarà format idealment per un màxim de 15 alumnes (fins a un màxim de 20 si fos necessari), al costat del tutor, i ha d'evitar la interacció amb altres grups del centre educatiu, així com limitar al màxim el nombre de contactes. D'aquesta manera, es disminueix la transmissió a través de minimitzar les interaccions amb altres persones i es possibilita que els nens i nenes de menor edat puguin socialitzar i jugar entre si sense haver de mantenir la distància interpersonal de manera estricta. Així mateix, els grups de convivència estable faciliten l'estudi de contactes i les indicacions de quarantena quan es produeixi algun cas.
De quines altres maneres es limiten els contactes en el centre educatiu?
Procurant que l'entrada i la sortida al col·legi, així com la sortida i la volta dels descansos, del menjador i dels serveis, siguin escalonades o per diferents espais del centre educatiu, de manera que no es barregin grups i s'evitin les aglomeracions.
Les mesures de prevenció personal fonamentals són:
Higiene respiratòria: la higiene respiratòria és una mesura més per a evitar la infecció per coronavirus i consisteix a cobrir-se amb un mocador d'un sol ús en esternudar o tossir. Tot seguit, s'ha de dipositar el mocador en una paperera i rentar-se les mans.
Ús de la màscara (pòster): l'ús de la màscara serà obligatori per a totes les persones a partir de 6 anys d'edat. L'ús de màscara és una mesura complementària de prevenció que no substitueix a la distància interpersonal de 1,5 metres entre les persones. Hi ha una sèrie de situacions en les quals no és recomanable el seu ús: menors de 3 anys, quan la persona sofreix alguna dificultat respiratòria que pugui veure's agreujada per l'ús de màscara, persones amb discapacitat o amb situació de dependència que els impedeixi ser autònomes per a llevar-se la màscara, persones que presentin alteracions de conducta que facin inviable la seva utilització o quan es desenvolupin activitats que dificultin o impedeixin la utilització de màscares.
Quin tipus de màscara és recomanable?
Es recomana la utilització de màscares higièniques reutilitzables, ja que possibiliten una adequada protecció i una millor respirabilidad, a més de ser una opció més sostenible. En població amb condicions de salut d'especial vulnerabilitat per al COVID-19 es pot plantejar l'ús de màscara higiènica o màscara quirúrgica.
Què hem de saber per a fer un ús adequat de la màscara?
Portar moltes hores la màscara requereix un aprenentatge d'unes mesures bàsiques per a fer un ús adequat i segur, entre les quals destaquen la importància de la higiene de mans posar-la-hi i en llevar-la-hi, que ha de cobrir el nas, la boca i la barbeta, i que no s'ha de tocar excepte per les cordes.
Mutua Balear ha elaborat vídeos explicatius per a la correcta rentada de mans i l'ús adequat de la màscara.
S'intensificarà la neteja, especialment en els banys i en les superfícies de major ús i contacte, com a poms de portes, taules, mobles, passamans, sòls, telèfons, penjadors i altres elements de similars característiques.
La ventilació és important, ja que cada vegada hi ha més evidència de l'impacte que els espais tancats tenen en la transmissió del coronavirus. Per això es recomanen prioritzar en totes les ocasions en les quals sigui possible les activitats a l'aire lliure. Es ventilaran amb freqüència les instal·lacions del centre, almenys durant 10-15 minuts a l'inici i al final de la jornada, durant l'esbarjo, i sempre que sigui possible entre classes, mantenint-se les finestres obertes de manera continuada tot el temps que sigui possible i sempre amb les mesures de seguretat necessàries per a evitar accidents.
Cada centre disposarà d'un protocol de neteja i desinfecció que respongui a les seves característiques. Aquest protocol recollirà les següents indicacions:
Es prestarà especial atenció a les zones d'ús comú i a les superfícies de contacte més freqüents com a poms de portes, taules, mobles, passamans, sòls, telèfons, penjadors i altres elements de similars característiques.
Les mesures de neteja i desinfecció s'estendran també a zones privades dels treballadors, com ara àrees de descans, vestuaris, taquilles, condícies i cuines (on es netejarà tota la vaixella, coberteria i cristalleria en el rentavaixella, inclosa la que no s'hagi usat, però hagi pogut estar en contacte amb les mans dels estudiants).
En el cas que s'establissin torns a les aules, menjador o altres espais, quan canviï l'alumnat, es recomana la neteja, desinfecció i ventilació entre torn i torn.
Es realitzarà una neteja i desinfecció dels llocs de treball compartits en cada canvi de torn i en finalitzar la jornada, amb especial atenció al mobiliari i altres elements susceptibles de manipulació, sobretot en aquells utilitzats per més d'un treballador. En acabar d'utilitzar un ordinador d'ús compartit, es desinfectarà la superfície del teclat, del ratolí i de la pantalla.
S'utilitzaran desinfectants com a dilucions de lleixiu (1.50) acabada de preparar o qualsevol dels desinfectants amb activitat viricida autoritzats i registrats pel Ministeri de Sanitat. En l'ús d'aquests productes sempre es respectaran les indicacions de l'etiquetatge.
Després de cada neteja i desinfecció, els materials emprats i els equips de protecció utilitzats es rebutjaran de manera segura, procedint-se posteriorment a la rentada de mans.
S'ha de vigilar la neteja de papereres, de manera que quedin netes i amb els materials recollits, amb la finalitat d'evitar qualsevol contacte accidental. Es recomana que els mocadors d'un sol ús que el personal i l'alumnat empri per a l'assecat de mans o per al compliment de les mesures d'higiene respiratòria siguin rebutjats en papereres amb bossa i, a poder ser, amb tapa i pedal.
Tot material d'higiene personal (màscares, guants de làtex, etc.) ha de dipositar-se en la fracció resto (agrupació de residus d'origen domèstic que s'obté una vegada efectuades les recollides separades.
L'aparició de casos o brots en un centre educatiu no té per què suposar una fallada en les mesures de prevenció ni veure's com un fracàs. És molt probable que sigui un reflex del nivell de transmissió que hi ha en aquest barri o municipi. Les mesures estan encaminades a reduir tot el possible la probabilitat que ocorrin casos o brots i a realitzar un maneig òptim d'aquests.
És recomanable la presa de temperatura per a detectar la presència de febre, a més d'estar atent a qualsevol altre símptoma compatible amb la infecció.
Què fer si apareixen símptomes?
Si un alumne o personal del centre presenta símptomes compatibles amb el COVID-19 és important que no acudeixi al centre educatiu. S'ha de contactar telefònicament amb el centre de salut o amb el telèfon de referència de la comunitat autònoma, perquè avaluïn si els símptomes són compatibles amb el COVID-19 i si és necessària la realització d'un test diagnòstic. Fins que es rebin indicacions per part dels professionals sanitaris, la persona que ha iniciat símptomes ha de quedar-se a casa i limitar al màxim els contactes amb altres persones. Quan siguin imprescindibles les sortides, s'ha d'utilitzar màscara quirúrgica. Si presenta símptomes de gravetat o dificultat respiratòria, s'haurà de telefonar al 112.
Què fer si els símptomes comencen quan s'està en el col·legi?
Si un alumne comença a tenir símptomes mentre es troba en el centre educatiu, es contactarà amb la persona responsable del maneig del COVID-19 en el centre educatiu i amb la família o tutors legals en cas de ser menor d'edat. Fins que se li pugui recollir, se li col·locarà una màscara quirúrgica i esperarà en una sala ben ventilada, en la qual pugui estar tranquil i separat de la resta d'alumnes, acompanyat sempre per una persona treballadora del centre educatiu. La persona que li acompanyi portarà igualment màscara quirúrgica. Excepcionalment, quan el nen que ha iniciat els símptomes no pugui posar-se la màscara quirúrgica per qualsevol motiu (per exemple: nens menors de 6 anys que no la tolerin, persones amb problemes respiratoris, que tinguin dificultat per a llevar-se la màscara per si soles o que tenen alteracions de conducta que facin inviable la seva utilització), la persona que ho acompanyi per a atendre-li es col·locarà una màscara FFP2 sense vàlvula, a més d'una pantalla facial i una bata d'un sol ús.
En cas que un alumne o una persona treballadora present símptomes mentre es trobi en el centre educatiu, caldrà aïllar la paperera o contenidor on hagi dipositat mocadors o altres productes usats en l'espai d'ús individual on se li hagi aïllat. Aquesta bossa d'escombraries haurà de ser extreta i col·locada en una segona bossa d'escombraries, amb tancament, per al seu dipòsit en la fracció resto.
Què passa si hi ha un nen amb símptomes en la classe?
La presència de símptomes pot deure's a moltes malalties, no sols a COVID-19. Fins que es confirmi o descarti el diagnòstic, la resta de companys de la classe, sempre que no presentin símptomes, han de continuar acudint al centre educatiu normalment. Sí que es quedaran a casa les persones que conviuen amb la persona que ha començat a tenir símptomes.
Què passa si hi ha un cas confirmat en la classe?
Si es confirma un cas, la unitat o servei que la comunitat autònoma hagi designat, en coordinació amb el centre educatiu, establirà els qui són les persones que han estat contacte estret i es posaran en contacte amb elles, així com les accions a seguir.
Guía d'actuació davant l'aparició de casos de COVID-19 en centres educatius. Ministeri d'Educació i Formació Professional. Versió del 27/08/2020.
Mesures de prevenció, higiene i promoció de la salut enfront del COVID-19 per a centres educatius en el curs 2020-2021. Ministeri d'Educació i Formació professional. Data: 22/06/2020.
Preguntes i respostes sobre la volta al col·le. Ministeri de Sanitat, Consum i Benestar Social. Data: 11/09/20.
Nota: Les recomanacions incloses en el present document estan en contínua revisió en funció de l'evolució i nova informació que es disposi de la infecció pel nou coronavirus (2019-nCoV.) Des de Mutua Balear volem col·laborar en la difusió de fonts veraces d'informació sobre aquesta malaltia i les mesures a adoptar per a frenar el seu contagi.
Última actualització: 18/09/2020
🍽️ ¿Comes en el trabajo? 🥦 Te invitamos a que lo hagas de forma saludable: este plato vegano te aportará toda la energía que necesitas en tu jornada laboral mientras te cuidas. Consulta los 6️⃣ pasos de la receta con todo detalle, aquí: https://www.mutuabalear.es/verfichero.php?id=5079 (Copia la url o visita nuestra Bio ⬆️)