El conflicte és una qüestió clau en les empreses. I és que les empreses són organitzacions vives formades per persones que s'esforcen i dediquen vuit hores al dia a una mateixa finalitat, però cadascuna d'elles té les seves pròpies creences, inquietuds, caràcter, etc.
Així doncs, durant la jornada laboral poden donar-se situacions susceptibles de generar desacords, diferències de criteri o prioritats que acabin derivant en conflictes i que es manifestin a través de la frustració o la disminució del rendiment.
És important no etiquetar directament al conflicte com alguna cosa que no ha de produir-se o que és negatiu. El veritable problema neix quan aquest no s'atén i, per tant, no es gestiona o es gestiona inadequadament. No gestionar els conflictes, ja sigui entre persones treballadores d'un mateix departament, entre departaments o en qualsevol àmbit del treball, pot repercutir en la generació de riscos psicosocials que afecten la salut de les persones i a la productivitat de les empreses.
Una gestió positiva del conflicte és essencial per a les organitzacions, ja que suposa un enriquiment de les parts implicades i constitueix una oportunitat per a generar un clima laboral adequat en el qual les persones se sentin partícips i contribueixin al rendiment organitzacional en termes d'eficàcia i productivitat.
Segons Ury (2005), el conflicte és un procés natural i necessari, ja que és un motor de canvi i prosperitat. No obstant això, si no es gestiona adequadament pot generar grans danys tant a l'empresa com a les persones treballadores. Al mateix temps, si es gestiona adequadament pot transformar-se en una oportunitat d'aprenentatge i creixement. Per a això, és fonamental:
Si, malgrat això, el conflicte esclata de manera oberta, l'organització ha de centrar-se en la seva resolució. En aquest moment és important que existeixi un mediador o àrbitre entre les parts, amb l'objectiu de facilitar la comunicació.
La gestió alternativa de conflictes (GAC) és un conjunt de mètodes basats en la gestió positiva del conflicte a través del plantejament “tots guanyen” (win-*win), que es contraposa al plantejament que dona per descomptat que en la resolució d'un conflicte existeix sempre una part que gana i una altra que perd. El conflicte és una realitat del dia a dia de les organitzacions. Per això, és fonamental que sapiguem resoldre'ls d'una forma positiva i constructiva.
En un primer moment, podria intentar-se una solució amistosa i una cerca d'acord entre les parts. És per això que seria interessant formar a les persones en gestió del conflicte amb la finalitat de dotar-les d'unes competències com ara l'empatia, l'escolta activa i la responsabilitat comunicativa, qualitats que els portessin a buscar una solució de consens que eviti l'escalada del conflicte.
Si aquesta via no és factible o no s'obtenen resultats satisfactoris, l'adequat seria la intervenció d'un tercer en la solució o gestió del conflicte, és a dir, un mediador. Aquesta persona hauria de tenir les aptituds necessàries per a garantir que el procediment es regeix sota els principis adequats.
La mediació és una estratègia per a afavorir la resolució de conflictes, ja que augmenta la satisfacció i redueix els costos del procés. En la mediació, un tercer ajuda a les parts en conflicte al fet que, voluntàriament, aconsegueixin un acord. Aquest procediment està regit per set principis: voluntarietat, confidencialitat, imparcialitat, neutralitat, bona fe, lleialtat i respecte mutu.
Un dels punts clau de la mediació és la flexibilitat, que permet adaptar el procés a la situació de conflicte concreta plantejada per les parts. També és important que el procés sigui el més breu i concís possible.
La mediació aporta molts avantatges:
Finalment, és important distingir entre les situacions de conflicte derivades del normal desenvolupament de l'activitat i aquelles que són fruit de l'assetjament laboral en el treball (assetjament psicològic).
L'assetjament laboral és la violència psicològica extrema i sistemàtica que es produeix en l'àmbit d'una organització. Es dona almenys una vegada per setmana i durant un temps superior a 6 mesos sobre una altra persona en el lloc de treball. És una situació intolerable i que ha de prevenir-se de manera activa en les organitzacions i, en cas de ser detectat i/o denunciat, ha d'investigar-se.
Si es confirma l'assetjament laboral, han de dur-se a terme totes les mesures adequades per a protegir la víctima de tal situació. Per a això, l'organització ha d'avaluar els riscos psicosocials i establir un protocol que ha de ser conegut per tots els membres.
L'existència i posada en marxa d'un procediment de prevenció de l'assetjament laboral i de la prevenció de la violència en l'entorn laboral ajuda a garantir la salut de les persones treballadores quan un risc d'aquesta naturalesa ha passat desapercebut. El protocol és una eina per a saber els passos a seguir en cas que es produeixi una situació d'aquest tipus i ha de derivar en l'aplicació de mesures d'eliminació o correctores.
Gestió alternativa de conflictes. Recuperat de: http://portalpaula.org/gestion-alternativa-de-conflictos/
Munera P. El model circular narratiu de Sara Cobb i les seves tècniques. Portularia vol. vii, núm. 1-2. 2007, [85-106], issn 1578-0236. © universitat de huelva. Recuperat de: https://eprints.ucm.es/id/eprint/5678/1/_modelo_circular_narra_p_munuera.pdf
Carbonell J. i Mejías A. NTP 891 “Procediment de solució autònoma dels conflictes de violència laboral (I)” INSST.
Carbonell J. i Mejías A. NTP 892 “Procediment de solució autònoma dels conflictes de violència laboral (II)” INSST.
Quadernet de resolucions de conflictes Laborals. Secretaria de Salut Laboral i Desenvolupament Territorial. UGT-Madrid.
Última actualització: 09/03/2022
📍 Nuevo centro asistencial en Santa Cruz de Tenerife
Ya puedes encontrarnos en C/ Los Llanos Seis, 5, Torre 1. Cabo Llanos, con horario de atención de lunes a viernes, de 8:00h a 15:30h.
📞 Mientras se completan las gestiones para la plena operatividad de las líneas, el número de contacto principal es 922 245 479. Si no se marca extensión, la llamada quedará en espera hasta ser atendida.
ℹ️ Más información en 👉