El RDL 15/2020, de 21 d'abril, publica en la seva disposició final octava que els autònoms que no haguessin exercit l'opció d'adhesió en una Mútua Col·laboradora amb la Seguretat Social, deuran, per a causar dret a la Prestació Extraordinària per Cessament d'Activitat, presentar la sol·licitud de prestació davant un Mútua Col·laboradora amb la Seguretat Social.
Per a poder presentar aquesta sol·licitud, s'haurà de remetre un correu electrònic a afiliacion@mutuabalear.es i adjuntar el model TA0521 de variació de dades indicant a Mútua Balear com a entitat de cobertura, o bé enviar el resguard de la sol·licitud presentada a través de Sistema XARXA o Seu electrònica de Seguretat Social.
En rebre aquesta documentació, tramitarem l'adhesió i ens podrem en contacte per a indicar com sol·licitar la prestació a través de l'Oficina Virtual o de la nostra plataforma de gestió Infomutua.
Així mateix, com estableixen les disposicions addicionals dècima i onzena, aquells treballadors autònoms adherits a l'INSS que no sol·licitin la prestació extraordinària per cessament d'activitat, tindran de termini fins al mes d'agost per a formalitzar l'adhesió a una Mútua. Si no l'exercissin, se li assignarà d'ofici, per la Tresoreria, la Mútua Col·laboradora amb la Seguretat Social amb més representativitat a la província on desenvolupa l'activitat el treballador autònom.
En un altre ordre de coses, els autònoms del Règim de la Mar adherits a l'Institut Social de la Marina no tenen l'obligació d'estar en una Mútua. En aquest cas, la prestació ZETA serà abonada per l'Entitat Gestora Institut Social de la Marina.
El Reial decret llei té per objecte respondre a les necessitats de suport reforçat derivades de la prolongació d'aquesta situació excepcional, protegir i donar suport al teixit productiu i social, minimitzar l'impacte i de facilitar que l'activitat econòmica es recuperi quan comenci a remetre aquesta situació d'emergència de salut pública, per a això s'aprova un nou paquet de mesures que reforça, complementa i amplia les anteriorment adoptades i se centra en el suport a les empreses i als treballadors.
Novetats a destacar:
Els treballadors inclosos en l'àmbit d'aplicació del Règim Especial de la Seguretat Social dels Treballadors per Compte Propi o Autònoms que no haguessin exercitat l'opció prevista en l'article 83.1.b) text refós de la LGSS ni l'opció per una mútua, en virtut del que es disposa en l'apartat 7 de l'article 17 del Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per a fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19, hauran de donar compliment al que es disposa en l'article 83.1.b), exercitant l'opció i formalitzant el corresponent document d'adhesió en el termini de tres mesos des de la finalització de l'estat d'alarma. Aquesta opció farà efecte des del dia primer del segon mes següent a la finalització d'aquest termini de tres mesos.
Una vegada transcorregut el termini per a dur a terme l'opció prevista en el paràgraf anterior sense que el treballador hagués formalitzat el corresponent document d'adhesió, s'entendrà que ha optat per la mútua amb major nombre de treballadors autònoms associats a la província del domicili de l'interessat, produint-se automàticament l'adhesió amb efecte des del dia primer del segon mes següent a la finalització del termini de tres mesos a què es refereix el paràgraf anterior. Amb la finalitat de fer efectiva aquesta adhesió, l'Institut Nacional de la Seguretat Social comunicarà a aquesta mútua les dades del treballador autònom que siguin estrictament necessaris.
La Mútua Col·laboradora amb la Seguretat Social notificarà al treballador l'adhesió amb indicació expressa de la data d'efectes i la cobertura per les contingències protegides.
L'opció per una mútua col·laboradora amb la Seguretat Social de treballadors del Règim Especial de la Seguretat Social dels Treballadors per Compte Propi o Autònoms realitzada per a causar dret a la prestació extraordinària per cessament d'activitat regulada en l'article 17 del Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per a fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19, donarà lloc al fet que la mútua col·laboradora per la qual hagi optat el treballador autònom assumeixi la protecció i la responsabilitat del pagament de la prestació extraordinària per cessament d'activitat així com de la resta de prestacions derivades de les contingències per les quals s'hagi formalitzat la cobertura, incloent el subsidi per incapacitat temporal la baixa mèdica de la qual sigui emesa amb posterioritat a la data de formalització de la protecció amb aquesta mútua i derivi de la recaiguda d'un procés d'incapacitat temporal anterior coberta amb l'entitat gestora.
La responsabilitat del pagament de les prestacions econòmiques derivades dels processos que es trobin en curs en el moment de la data de formalització de la protecció a què es refereix el paràgraf primer, continuarà corresponent a l'entitat gestora.
Es modifica el Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per a fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19, de la següent manera:
«7. La gestió d'aquesta prestació correspondrà a les mútues col·laboradores amb la Seguretat Social o a l'Institut Social de la Marina.
Els treballadors autònoms que no haguessin exercit l'opció prevista en l'article 83.1.b) del text refós de la Llei General de la Seguretat Social, aprovat per Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d'octubre, deuran, per a causar dret a aquesta prestació, presentar la sol·licitud davant una mútua col·laboradora amb la Seguretat Social, entenent-se des d'aquest moment realitzada l'opció prevista en l'esmentat article amb efectes del primer dia del mes en què es causi el dret a la prestació extraordinària per cessament d'activitat. Juntament amb la sol·licitud de la prestació hauran de formalitzar la corresponent adhesió amb aquesta mútua, que inclourà la cobertura de les contingències professionals, incapacitat temporal per contingències comunes i la prestació de cessament d'activitat que fins al moment tinguessin cobertes amb l'Institut Nacional de la Seguretat Social i amb el Servei Públic d'Ocupació Estatal.
La Tresoreria General de la Seguretat Social prendrà raó d'aquestes opcions en funció de les comunicacions que li realitzin les mútues col·laboradores sobre el reconeixement de les prestacions extraordinàries o a través de qualsevol altre procediment que pugui establir la Tresoreria General de la Seguretat Social».
«Les suspensions de contracte i reduccions de jornada que tinguin la seva causa directa en pèrdues d'activitat a conseqüència del COVID-19, inclosa la declaració l'estat d'alarma, que impliquin suspensió o cancel·lació d'activitats, tancament temporal de locals d'afluència pública, restriccions en el transport públic i, en general, de la mobilitat de les persones i/o les mercaderies, falta de subministraments que impedeixin greument continuar amb el desenvolupament ordinari de l'activitat, o bé en situacions urgents i extraordinàries degudes al contagi de la plantilla o l'adopció de mesures d'aïllament preventiu decretats per l'autoritat sanitària, que quedin degudament acreditats, tindran la consideració de provinents d'una situació de força major, amb les conseqüències que es deriven de l'article 47 del text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre.
En relació amb les activitats que hagin de mantenir-se d'acord amb la declaració de l'estat d'alarma, altres normes de rang legal o les disposicions dictades per les autoritats delegades en virtut del que es preveu en l'article 4 del Reial decret 463/2020, de 14 de març, s'entendrà que concorre la força major descrita en el paràgraf anterior respecte de les suspensions de contractes i reduccions de jornada aplicables a la part d'activitat no afectada per les citades condicions de manteniment de l'activitat».
«6. L'aplicació de les mesures extraordinàries en matèria de protecció per desocupació a les treballadores i els treballadors fixos-discontinus i als quals fan treballs fixos i periòdics que es repeteixen en dates certes, es realitzarà en els següents termes:
En el cas que l'empresa en la qual presten serveis hagi adoptat la decisió de suspendre el contracte o reduir la jornada com a resultat dels procediments regulats en els articles 22 i 23 del Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, les persones treballadores afectades podran beneficiar-se de les mesures establertes en l'apartat 1 d'aquest article.
Els treballadors fixos discontinus i aquells que fan treballs fixos i periòdics que es repeteixin en dates certes, que es trobin en període d'inactivitat productiva, i per tant, a l'espera de l'arribada de la data en la qual procediria la seva crida i reincorporació efectiva de no mediar la crisi del COVID-19, podran beneficiar-se també de les mesures disposades en l'apartat 1 d'aquest article.
Les persones treballadores que, sense estar en la situació de l'apartat anterior, vegin interrompuda la seva prestació de serveis a conseqüència de l'impacte del COVID-19 durant períodes que, en cas de no haver concorregut aquesta circumstància extraordinària, haguessin estat d'activitat, i a conseqüència d'això passin a ser beneficiaris de la prestació per desocupació, podran tornar a percebre-la, amb un límit màxim de 90 dies, quan tornin a trobar-se en situació legal de desocupació. Per a determinar el període que, de no haver concorregut aquesta circumstància, hagués estat d'activitat laboral, s'estarà a l'efectivament treballat per la persona treballadora durant l'any natural anterior sobre la base del mateix contracte de treball. En cas de ser el primer any, s'estarà als períodes d'activitat d'altres persones treballadores comparables en l'empresa. Aquesta mesura s'aplicarà al mateix dret consumit, i es reconeixerà d'ofici per l'entitat gestora quan l'interessat sol·liciti la seva represa.
Les persones treballadores que acreditin que, a conseqüència de l'impacte del COVID-19, no han pogut reincorporar-se a la seva activitat en la data que estava prevista i fossin beneficiaris de prestacions en aquell moment, no veuran suspès el dret a la prestació o al subsidi que vinguessin percebent.
Si en la data en la qual haguessin hagut de reincorporar-se a l'activitat no estiguessin percebent prestacions per desocupació per haver-les esgotat, però acreditessin el període cotitzat necessari per a obtenir una nova prestació contributiva, la certificació empresarial de la impossibilitat de reincorporació constituirà situació legal de desocupació per al reconeixement del dret a aquesta prestació.
A les persones treballadores a les quals es refereix aquest paràgraf els serà aplicable la reposició del dret a la prestació prevista en la lletra b) d'aquest apartat.
Els treballadors que hagin vist interrompuda la seva activitat i els que no haguessin pogut reincorporar-se a la mateixa a conseqüència del COVID-19 i manquessin del període d'ocupació cotitzat necessari per a obtenir la prestació per desocupació, tindran dret a una nova prestació contributiva, que podrà percebre's fins avui en què tingui lloc la incorporació al seu lloc de treball, amb un límit màxim de 90 dies. La quantia mensual de la nova prestació serà igual a la de l'última mensualitat de la prestació contributiva percebuda, o, en el seu cas, a la quantia mínima de la prestació contributiva. El mateix dret tindran els qui durant la situació de crisi derivada del COVID-19 esgotin les seves prestacions per desocupació abans de la data en què tingui lloc la incorporació al seu lloc de treball i manquin de cotitzacions suficients per al reconeixement d'un nou dret, i en aquest cas, la certificació empresarial d'impossibilitat de reincorporació constituirà nova situació legal de desocupació. En aquest supòsit, no els resultarà d'aplicació el que es preveu en la lletra b) d'aquest apartat quan acreditin una nova situació legal de desocupació».
Destaquem la modificació de l'art. 35. Ajornament en el pagament de deutes amb la Seguretat Social.
1. Les empreses i els treballadors per compte propi inclosos en qualsevol règim de la Seguretat social o els autoritzats per a actuar a través del Sistema de remissió electrònica de dades en l'àmbit de la Seguretat Social (Sistema XARXA), sempre que no tinguessin un altre ajornament en vigor, podran sol·licitar l'ajornament en el pagament dels seus deutes amb la Seguretat Social el termini reglamentari de la qual d'ingrés tingui lloc entre els mesos d'abril i juny de 2020, en els termes i condicions establerts en la normativa de Seguretat Social, però amb les següents particularitats:
1ª. Serà aplicable un interès del 0,5% en lloc del previst en l'article 23.5 del Text Refós de la Llei General de la Seguretat Social, aprovat pel Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d'octubre.
2ª. Les sol·licituds d'ajornament hauran d'efectuar-se abans del transcurs dels deu primers dies naturals de cadascun dels terminis reglamentaris d'ingrés anteriorment assenyalats.
3ª. L'ajornament es concedirà mitjançant una única resolució, amb independència dels mesos que comprengui, s'amortitzarà mitjançant pagaments mensuals i determinarà un termini d'amortització de 4 mesos per cada mensualitat sol·licitada a partir del mes següent al qual aquella s'hagi dictat, sense que excedeixi en total de 12 mensualitats.
4ª. La sol·licitud d'aquest ajornament determinarà la suspensió del procediment recaptatori respecte als deutes afectats pel mateix i que el deutor sigui considerat al corrent de les seves obligacions amb la Seguretat Social fins que es dicti la corresponent resolució.
2. L'ajornament a què es refereix el present article serà incompatible amb la moratòria regulada en l'article anterior. Les sol·licituds d'ajornament per períodes respecte dels quals també s'hagi sol·licitat la citada moratòria es tindran per no presentades, si al sol·licitant se li ha concedit aquesta última».
Es modifiquen els apartats 1 i 2 de l'article 324 del text refós de la Llei General de la Seguretat Social, aprovat pel Reial decret legislatiu 8/2015, de 30 d'octubre, amb la següent redacció:/p>
«Quedaran inclosos en aquest sistema especial els treballadors a què es refereix l'article anterior que siguin titulars d'explotacions agràries i realitzin en elles labors agràries de manera personal i directa, encara que ocupin treballadors per compte d'altri, sempre que no es tracti de més de dos treballadors que cotitzin amb la modalitat de bases mensuals o, de tractar-se de treballadors que cotitzin amb la modalitat de bases diàries, a les quals es refereix l'article 255, que el nombre total de jornades reals efectivament realitzades no superi les cinc-centes quaranta-sis en un any, computat des de l'1 de gener a 31 de desembre de cada any. El nombre de jornades reals es reduirà proporcionalment en funció del nombre de dies d'alta del treballador per compte propi agrari en aquest Sistema Especial durant l'any natural de què es tracti.
Les limitacions en l'ocupació de treballadors per compte d'altri a què es refereix el paràgraf anterior s'entenen aplicables per cada explotació agrària.
Als efectes previstos en aquest sistema especial, s'entén per explotació agrària el conjunt de béns i drets organitzats pel seu titular en l'exercici de l'activitat agrària, i que constitueix en si mateixa unitat tecnicoeconòmica, podent la persona titular o titulars de l'explotació ser-ho per la seva condició de propietària, arrendatària, parcera, cessionària o un altre concepte anàleg, de les finques o elements materials de la respectiva explotació agrària.
Referent a això s'entén per activitat agrària el conjunt de treballs que es requereix per a l'obtenció de productes agrícoles, ramaders i forestals.
Als efectes previstos en aquest sistema especial, es considerarà activitat agrària la venda directa per part de l'agricultora o agricultor de la producció pròpia sense transformació o la primera transformació dels mateixos el producte final dels quals estigui inclòs en l'annex I de l'article 38 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, dins dels elements que integrin l'explotació, en mercats municipals o en llocs que no siguin establiments comercials permanents, considerant-se també l'activitat agrària tota aquella que impliqui la gestió o la direcció i gerència de l'explotació».
¡Nuevo vídeo! Descubre nuestro nuevo centro asistencial y administrativo de Ibiza con todo detalle. Más de 1.000 m2 para cuidar la salud de los trabajadores de capital pitiusa.