En el BOE del 23 de setembre s'ha publicat el Reial decret llei 28/2020, de 22 de setembre de 2020, pel qual es regula el treball a distància, amb entrada en vigor als 20 dies de la seva publicació.
A continuació, destaquem les claus principals d'aquesta nova regulació en l'àmbit laboral per a les empreses que, al marge de regular el treball a distància, incorpora entre altres mesures la pròrroga del programa MECUIDA:
Es configura el treball a distància com una forma d'organització o de realització de l'activitat laboral conforme a la qual aquesta es presta en el domicili de la persona treballadora o en el lloc triat per aquesta, durant tota la seva jornada o part d'ella, amb caràcter regular. S'entén que hi ha regularitat quan en un període de referència de 3 mesos es realitzi en aquest format un mínim del 30% de la jornada (o el % proporcional equivalent en funció de la durada del contracte).
Així mateix es defineix el teletreball com aquell treball a distància que es duu a terme mitjançant l'ús exclusiu o prevalent de mitjans i sistemes informàtics, telemàtics i de telecomunicació.
Respecte dels menors d'edat i dels contractes de pràctiques i per a la formació i aprenentatge es preveu que només serà possible un acord de treball a distància sempre que es garanteixi que almenys el 50% de la prestació de serveis sigui presencial.
El treball a distància és voluntari i reversible per a totes dues parts i requereix de la signatura d'un acord escrit exprés al qual la norma dota d'un contingut mínim (article 7) que pot ser ampliat via negociació col·lectiva, havent de lliurar-se una còpia bàsica del mateix a la representació legal dels treballadors dins dels 10 dies següents a la seva signatura i remetre's a l'oficina d'ocupació. Qualsevol modificació ha de ser també pactada per escrit i s'adonarà d'ella a la representació legal. Aquest acord pot subscriure's en el mateix moment d'iniciar la relació laboral o bé en un moment posterior.
No formalitzar aquest pacte en els termes i amb els requisits legals es considera com una infracció greu (sancionable amb multa de 626 a 6.250 euros).
Els treballadors que realitzin des de l'inici de la seva relació laboral el 100% de la seva jornada a distància tenen prioritat d'accés a llocs que es puguin realitzar totalment o parcialment de manera presencial, per a això l'empresa ha d'informar-los de les vacants.
El Reial decret llei garanteix la igualtat de tracte i la no discriminació en aquesta forma de treball respecte als treballadors presencials.
Aquesta no discriminació es concreta, entre altres qüestions, en:
A més de garantir l'accés a la formació i a la promoció professional per als treballadors a distància, l'empresa haurà de dotar al treballador de tots aquells mitjans que precisi per a l'exercici de les seves funcions (haurà d'establir-se un inventari en l'acord de treball a distància). El treball a distància no pot suposar l'assumpció per part del treballador de les despeses relacionades amb els equips, eines i mitjans vinculats al desenvolupament de la seva activitat. L'acord de treball a distància inclourà l'enumeració de despeses, la quantificació de la compensació i el moment i manera de realitzar-la, que es correspondrà, d'existir, amb el que es disposa sobre aquest tema en la negociació col·lectiva.
S'enuncia com a dret del treballador la flexibilització del seu horari, però sempre conforme als pactes en l'acord de treball a distància i al que es disposa en la negociació col·lectiva. El registre horari també els aplica i ha d'incloure l'inici, la finalització de la jornada així com els trams d'activitat.
Es reconeix el dret a la desconnexió digital en els termes previstos en l'article 88 de la Llei orgànica 3/2018 de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals.
Com a manera de protegir la intimitat i les dades personals dels treballadors a distància, la norma prohibeix que l'empresa pugui exigir a aquests que instal·lin programes o aplicacions en dispositius propis i que els utilitzin per al seu treball per compte d'altri.
L'empresa ha de garantir el compliment de la normativa de prevenció de riscos laborals, i tenir en compte les peculiaritats d'aquesta manera d'organització a l'hora de planificar la seva activitat preventiva. Haurà d'avaluar exclusivament la zona habilitada pel treballador a distància per a l'acompliment del seu lloc (ja sigui en el seu domicili o en un altre lloc); si per a obtenir la informació necessària resulta imprescindible la visita d'aquest lloc, s'haurà d'emetre un informe justificatiu que es lliurarà als delegats de prevenció i al propi treballador, en qualsevol cas per a aquesta visita es requerirà el permís del treballador si es tracta del seu domicili o el d'una tercera persona. De no concedir-se aquest permís, el desenvolupament de l'activitat preventiva per part de l'empresa podrà efectuar-se sobre la base de la determinació dels riscos que derivi d'una autoavaluació a emplenar pel treballador, realitzada conforme a les instruccions del servei de prevenció.
Es reconeix el dret a el exercici per part del treballador a distància dels seus drets col·lectius,assegurant-se l'empresa que no hi hagi obstacles per a la comunicació entre aquest i la representació legal dels treballadors, de tal forma que s'haurà de facilitar a la representació legal dels treballadors els elements precisos per a l'acompliment de la seva activitat (accés a les comunicacions i a les adreces electròniques d'ús en l'empresa o implementació del tauló digital quan sigui compatible amb aquesta forma de prestació laboral).Entrada en vigor: es preveu que entri en vigor als 20 dies de la seva publicació en el BOE, encara que per a les prestacions a distància ja existents dóna un termini de 3 mesos per a formalitzar l'acord o adaptar l'existent (tret que derivi de la negociació col·lectiva).
Respecte de les relacions de treball a distància vigents i que estiguessin regulades, amb anterioritat a la publicació de la llei, per acords o convenis col·lectius sobre condicions de prestació de serveis a distància, la llei serà aplicable des del moment en què aquests perdin vigència. Si tals acords o convenis tinguessin vigència indefinida, la llei serà aplicable a l'any de la seva publicació en el BOE, tret que les parts signants d'aquests acordin expressament un termini superior, que com a màxim podrà ser de 3 anys.
Modificació de l'Estatut dels Treballadors: dret al treball a distància:
La negociació col·lectiva adquireix un paper molt rellevant en la regulació del treball a distància atès que, entre altres qüestions, podrà identificar els llocs i funcions susceptibles de ser prestades a través d'aquesta modalitat, les condicions d'accés i desenvolupament d'aquesta, la compensació de les despeses, les preferències d'accés, una durada màxima del treball a distància, així com continguts addicionals al contingut mínim regulat en la norma per a l'acord de treball a distància; podrà regular igualment una jornada mínima presencial, l'exercici de la reversibilitat, un % o període de referència inferiors a l'hora d'establir els ràtios per a veure què és regular i què no, o fins i tot un % de presencial diferent al previst en la norma per als contractes formatius (a excepció dels subscrits amb menors d'edat) circumstàncies extraordinàries de modulació del dret a la desconnexió.
Es crea un procediment judicial especial i de tramitació urgent per a les reclamacions relacionades amb l'accés, reversió i modificació del treball a distància.
Es prorroga el programa MECUIDA regulat en l'art. 6 del RDley 8/20 fins al 31 de gener de 2021.
Es considerarà com a contingència professional derivada d'accident de treball a les malalties patides pel personal que presta servei en centres sanitaris o soci-sanitaris a conseqüència del contagi del virus SARS-*CoV2 durant l'estat d'alarma.
Es modifica l'article 5 del RDley 6/20 per a aclarir en quins casos es considerarà, de manera excepcional, com a situació assimilada a accident de treball, als exclusius efectes de la prestació econòmica de IT, els períodes d'aïllament, contagi o restricció en les sortides del municipi on tinguin el domicili o el seu centre de treball les persones treballadores a conseqüència del virus COVID-19.
¡Nuevo vídeo! Descubre nuestro nuevo centro asistencial y administrativo de Ibiza con todo detalle. Más de 1.000 m2 para cuidar la salud de los trabajadores de capital pitiusa.