Una de les característiques de l'espècie humana és la seva naturalesa grupal. I és que aconseguim moltes de les nostres necessitats (afecte, autoestima, desenvolupament personal, entreteniment, etc.) a través de les interaccions que duem a terme en grup. Dins de cada grup apareixerà, de manera espontània o designada, un individu amb capacitat d'influir en les decisions dels altres, donant pas a la consolidació de la figura del guia, cap o líder i als diferents tipus de poder que pot exercir aquesta figura sobre cada individu i sobre el grup en general.
Un lideratge inadequat en l'escala de comandament d'una organització pot arribar a generar riscos psicosocials i repercutir negativament en aspectes tan importants per a la trajectòria de l'empresa com la productivitat, l'absentisme, la sinistralitat laboral, etc.
Existeix una àmplia varietat d'estils de lideratge que, depenent del sector d'activitat (serveis, producció, etc.), de la seva estructura i del seu estil organitzacional, podran tenir majors o menors limitacions en la seva aplicació.
A continuació, descriurem breument els estils de comandament més comuns, la seva repercussió en la gestió d'equips i les possibles conseqüències en l'estabilitat i creixement de l'empresa i de cadascun dels seus departaments.
El directiu, comandament, supervisor, etc., que exerceix aquesta forma de direcció d'equips és una persona inflexible amb els seus col·laboradors que es regeix pels seus propis criteris i assumeix personalment la presa de decisions sense tenir en compte l'opinió dels seus subordinats. Utilitza recompenses o càstigs depenent de les accions realitzades, i imposa i espera el compliment estricte de les seves ordres.
En aquest cas, el directiu, comandament, supervisor, etc., és més participatiu i té molt en compte els punts de vista de cadascun dels seus col·laboradors. Per exemple, durant el període d'aprovació d'un projecte, requereix la presència i participació de tots els seus subordinats per a poder aprovar-ho de manera definitiva. Aquesta manera de liderar propícia que els empleats decideixin i assumeixin responsabilitats en la presa de decisions. El líder es caracteritza per ser actiu, consultiu, orientador i formador. A més, té un alt sentit de responsabilitat i compromís personal amb les necessitats de l'organització. També es caracteritza per ser un gran oïdor i per mostrar-se molt respectuós en el tracte cap als seus col·laboradors, compartint la presa de decisions amb altres membres de l'organització. Per tant, disposa d'una gran capacitat per a influir sobre els subordinats, guiant-los en el transcurs dels projectes.
Aquest estil de direción és totalment oposat als anteriorment esmentats. Es caracteritza per l'apatia a l'hora de prendre decisions, cedint aquesta responsabilitat als subordinats sense proporcionar-los ajuda, motivació o control de les activitats que realitzen. L'individu que aplica aquest lideratge té un feble compromís amb l'organització i no és capaç de resoldre els conflictes que sorgeixen. Tampoc dirigeix a l'equip cap a la consecució dels objectius i metes marcats, sense oferir suport als seus col·laboradors i evitant qualsevol tema que necessiti de l'experiència i la responsabilitat del càrrec de directiu. Sol ser un subjecte més passiu, inactiu i desinteressat que qualsevol altre tipus de líder.
Aquest estil destaca per l'ànim i estimulo que el líder proporciona al col·laborador, ja que li considera una peça molt significativa en l'organització, no sols un simple instrument per a aconseguir els objectius previstos. Es potencia la cooperació i es fomenten les habilitats soci-personals, la qual cosa ajuda a incrementar l'autoestima de tots els components del grup.
Aquest estil de lideratge utilitza les recompenses als col·laboradors en funció del compliment dels criteris establerts i de la seva productivitat. Aquesta classe de direcció és funcional i pot ser útil en empreses tradicionals, ja que aquestes organitzacions necessiten d'algú que planifiqui i generi estratègies que garanteixin el compliment estricte dels processos que portin a la consecució dels resultats desitjats.
Sens dubte, l'estil de lideratge d'una empresa influeix de manera directa en el clima laboral d'una organització. Perquè existeixi un clima participatiu i obert és necessari fomentar unes bones relacions interpersonals dins del grup, un fet que redundarà en la satisfacció dels empleats.
Els estils democràtic i d'intercanvi, les característiques del qual hem repassat anteriorment, desenvolupen una manera de dirigir basada en una alta participació dels empleats en la presa de decisions. Aquests estils afavoreixen el desenvolupament d'un bon clima laboral dins de l'organització, ja que incrementen el compromís i fomenten la responsabilitat dels subordinats.
Sens dubte, l'actuació d'un directiu, comandament, supervisor, etc., amb els seus col·laboradors és un dels aspectes més relacionats amb l'aparició de riscos psicosocials, ja pot provocar determinats nivells d'estrès.
Els responsables que desenvolupen un estil de lideratge democràtic o d'intercanvi, disposen i apliquen les habilitats necessàries per a gestionar l'estrès laboral i afavorir la motivació dels treballadors, fan continus esforços per generar compromís i implicació des del seu propi comportament i solen dur a terme actuacions equilibrades i equitatives. Assumeixen responsabilitats, acompanyen als seus equips al desenvolupament professional i personal dins de l'empresa, celebren els èxits i assumeixen els errors amb coherència i integritat. En definitiva, són capaces de posar el bé col·lectiu, de l'equip i de l'empresa per sobre dels seus interessos personals.
A continuació, presentem un qüestionari d'emplenament voluntari i d'autoavaluació personal l'únic objectiu de la qual és el de millorar el lideratge de les persones i de l'organització a tots els nivells.
En cadascuna de les qüestions que es plantegen per a cada apartat (sinceritat, serenitat, senzillesa, serietat i sensibilitat) es consignarà el número que més s'ajusti a l'opinió que tens sobre com exerceixes el teu lideratge, o bé, si formes part d'un equip de treball, quina opinió tens sobre el lideratge del responsable del teu equip o fins i tot de tota l'organització.
La màxima puntuació és 5 i la mínima 1.
Com a mecanisme per a estimular millores en el lideratge, una vegada emplenat el qüestionari i només de manera orientativa, pots realitzar una valoració sobre el resultat obtingut aplicant els següents passos:
Última actualització: 18/08/2021
🍽️ ¿Comes en el trabajo? 🥦 Te invitamos a que lo hagas de forma saludable: este plato vegano te aportará toda la energía que necesitas en tu jornada laboral mientras te cuidas. Consulta los 6️⃣ pasos de la receta con todo detalle, aquí: https://www.mutuabalear.es/verfichero.php?id=5079 (Copia la url o visita nuestra Bio ⬆️)